Městská část se snaží podporovat jakýkoli úbytek automobilů v ulicích. Jednou z možností je vytvořit takové podmínky pro cyklisty, aby lidé přesedli z aut na kola – zejména v případech, kdy v jednom voze cestuje pouze jeden člověk.
Praha 6 zavádí různé způsoby, jak cyklistům usnadnit pohyb a parkování. Patří mezi ně například lokální parkoviště pro jednostopá vozidla, kde lze bezpečně odložit jak kola, tak motocykly. Radnice pro ně hledá málo využívané plochy či slepá ramena chodníků a vozovek tak, aby neomezovala místa pro automobily ani nepřekážela v průchodu chodcům, kočárkům či vozíčkářům. Na rozdíl od aut je parkování jednostopých vozidel zdarma. Tato místa lze využít i pro sdílené dopravní prostředky.
Cykloobousměrky
Dalším způsobem, jak zpříjemnit cyklistům pohyb po městě, je zavádění tzv. cykloobousměrek – tedy úseků, kde mohou cyklisté jezdit oběma směry v jednosměrných ulicích pro automobily.
V současnosti je na území městské části zhruba šedesát takových úseků, například v ulicích Dejvická, Jaselská, Na Ořechovce či Na Břevnovské pláni. Jejich souhrnná délka činí přibližně sedm kilometrů, přičemž jednotlivé cykloobousměrky mívají délku od sta do dvou set metrů. Mezi nejdelší patří cykloobousměrka v Dejvické, která má 350 metrů, a Na Břevnovské pláni dlouhá 670 metrů.
Počet cykloobousměrek v Praze 6 bude nadále růst – radnice je aktivně podporuje a přijímá i návrhy občanů na jejich rozšíření. Ne vždy jim však může vyhovět, například kvůli bezpečnosti, pokud je ulice příliš úzká na bezpečné míjení cyklistů s protijedoucími vozidly.
„Zvedli jsme počet cykloobousměrek pro lepší propustnost územím, na oplátku prosíme cyklisty, aby nejezdili po chodnících, kde ohrožují chodce. A žádáme půjčovny kol, které dotuje magistrát, aby rozšířily služby v Praze 6,“ podotýká radní pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).
Kola na chodníky nepatří
Městská část se snaží vycházet cyklistům vstříc, zároveň však očekává, že budou dodržovat pravidla pro pohyb ve městě. Především zákaz jízdy na chodníku pro osoby starší deseti let a povinnost správného pohybu po silnicích.
Cyklisté se mají pohybovat vpravo a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, měli by jet při pravém okraji vozovky. „V mnoha návodech se dočtete, že to neznamená jet těsně podél obrubníku nebo parkujících aut – to je přímo nebezpečné. Držet se vpravo znamená jet tak daleko od okraje, jak je to pro jízdu na kole bezpečné,“ vysvětluje Vratislav Filler, odborník spolku AutoMat a člen radniční pracovní skupiny pro bezpečnost silničního provozu.
„Současným problémem mnoha cyklostezek je jejich zakončení v oblastech s hustou automobilovou dopravou, což komplikuje další komfortní pohyb. Cílem by měl být bezpečný provoz pro všechny účastníky dopravy bez zbytečných konfliktů. Jednou z možností, jak toho dosáhnout, je využití sdílených stezek pro chodce a cyklisty podél rušných komunikací, pokud to šířka vozovky dovoluje,“ podotýká zastupitel Jan Chabr (TOP 09).
Cyklostezka, nebo cyklopruh?
Cyklisté by měli dodržovat pravidla i na místech jim vyhrazených – tedy na cyklostezkách, cyklotrasách, společných stezkách, sdílených stezkách a cyklopruzích. Jaké jsou mezi nimi rozdíly?
Cyklostezka – výraz vznikl ze sousloví cyklistická stezka. Zákon o silniční dopravě tento termín nezná, ale běžně se používá pro komunikace určené výhradně pro cyklisty, na nichž není povolen provoz motorových vozidel. Chodci se zde pohybovat mohou.
⟶ Stezka pro cyklisty označená dopravní značkou C 8a, což je kruhová modrá značka s bílým kolem, označuje úsek určený pouze pro cyklisty, bruslaře, uživatele obdobného sportovního vybavení a chodce vedoucí kolo.
⟶ Společná stezka pro chodce a cyklisty (C 9) – značka obsahuje kromě kola i chodce a podle zákona se zde cyklisté a chodci nesmí vzájemně ohrozit. Někdy se označuje jako smíšená stezka.
⟶ Dělená stezka pro chodce a cyklisty – obě skupiny mají vyznačené své části. Cyklista nebo chodec může druhou část využít jen při obcházení, křížení či objíždění překážky.
Cyklopruhy – jde o pruhy pro cyklisty oddělené od zbytku vozovky čárou. Existují dva typy: vyhrazený cyklopruh, označený silnější čárou a svislou značkou, a ochranný cyklopruh, který je vymezený tenčí čárou o šířce poloviny vyhrazeného cyklopruhu.
Cyklistické pásy – přechod mezi cyklostezkou a cyklopruhem. Jsou odděleny obrubou, ale před křižovatkami se mění v cyklopruhy.
Značená cyklotrasa – jedná se pouze o souvislé orientační značení, nikoli o právně závazné vymezení prostoru pro cyklisty.