Městská část zřizuje 15 základních a 33 mateřských škol, které navštěvuje více než dvanáct tisíc dětí. Počet míst ve školách a školkách neustále roste, stejně jako investice do školních budov, ty činily za posledních dvacet let přes dvě miliardy korun.
Praha 6 patří k městským částem s výbornými školami a školkami. To je také důvod, proč se do šestkových škol snaží své děti přihlásit i rodiče z jiných městských částí nebo Středočeského kraje, ale také to zvyšuje zájem mladých rodin o bydlení v Praze 6. Městská část musí reagovat. Především stavbou nových školních budov a také zvyšováním kapacity stávajících. Kapacita škol a školek tak neustále roste. Zatímco v roce 2020 bylo v základních školách 9690 míst, do roku 2025 jich přibude dalších 690. Pro srovnání, to je zhruba 30 tříd nebo jedna středně velká základní škola navíc.
Počet dětí poroste
Na šestce podle statistik v současné době nechodí do škol zřizovaných městskou částí zhruba 18 procent dětí, které zde mají trvalé bydliště. Rodiče je hlásí například do soukromých škol nebo do škol v jiných městských částech a městech. Podle prognóz bude ale počet dětí navštěvujících školy mimo své bydliště klesat. Většina pražských základních škol může omezovat přijímání žáků mimo spádovou oblast podobně, jako to udělala už letos a loni Praha 6. Děti z Prahy 6, které by se tak nedostaly do školy v jiné městské části, budou hledat místa na šestce.
Více dětí demografové očekávají i přesto, že porodnost celorepublikově klesá. Po období 2014 až 2021, kdy počet nově narozených dětí prudce rostl až do počtu 1230 dětí v roce 2018, se v posledních letech trend obrátil. Například v Praze 6 loni přibyla méně než tisícovka novorozenců, což se nestalo v posledních 20 letech. Neznamená to, že by ale počet dětí ve školkách a později v základních školách klesal. Plánuje se zde nebo už vzniká řada developerských projektů, do nichž se nejvíce stěhují lidé ve věku 20 až 30 let, kteří mají zpravidla děti předškolního věku. Praha 6 se na to připravuje, rozšiřuje kapacity současných škol a staví nové objekty. V rámci takzvaných kontribucí pak řeší místa ve školách a školkách i s developery, kteří na ně buď poskytují finance, zdarma pozemky, nebo školní budovy sami postaví a poté je věnují městské části.
„Cílem investic je nejen zvýšit kapacity, ale dosáhnout i optimálního počtu žáků ve třídách spolu s kvalitní péčí o děti se speciálními potřebami, zároveň ale i o děti nadané. Díky investicím se rozšiřují nejen počty učeben, ale i odborné třídy, zkvalitňuje se zázemí ve školách, zlepšuje vybavení v kuchyních a buduje nové zázemí pro pedagogy. Jen tak může šestka získat do svých škol jen ty nejlepší učitele,“ říká místostarostka pro školství Mariana Čapková (PRAHA 6 SOBĚ). V mateřských školách je rovněž cílem mít méně dětí ve třídách.
Investice do školních budov tvoří nejvyšší částku v rozpočtu městské části – od roku 2002 radnice investovala do školských budov, pozemků a sportovišť 2,203 miliardy korun, z toho 393 miliony tvořily investiční dotace, zbytek šel z rozpočtu městské části.
Praha 6 staví novou školku Vokovická, která nahrazuje původní a nevyhovující budovu, a přistavila a rekonstruuje školku Libocká. Aktuálně také probíhá výběrové řízení na dodavatele stavebních prací zcela nové Základní školy Na Kocínce a připravuje se výběrové řízení na dodavatele nové čtyřtřídní Mateřské školy Červený Vrch, která se nachází v areálu stejnojmenné školy. Stavba školky za zhruba 120 milionů korun má začít koncem letošního roku a trvat zhruba 18 měsíců.
Základní škola Na Kocínce
Počátkem školního roku se začne stavět nová Základní škola Na Kocínce, která bude spadat pod nedalekou Základní školu Bílá. Půjde o architektonicky i energeticky unikátní stavbu. Nabídne osm tříd prvního stupně, každou pro třicet žáků, a družinu. Předpokládá se, že škola za zhruba 200 milionů bude hotová ve druhém čtvrtletí troku 2026.
Autory návrhu jsou architekti Jaromír Kosnar a Radovan Kupka z ateliéru AND. „Zatímco jinde se školy projektují a staví pro poměrně velké počty žáků, aby byly investice co nejefektivnější, zde to bude jinak. Jde o relativně komorní pavilon, věnovaný výhradně prvnímu stupni základní školy. Děti zde stráví první roky školní docházky v užším kolektivu, což považujeme obecně za přínosné,“ popisuje jednu z unikátností nové školy architekt Jaromír Kosnar. Za další výhodu považuje spojení se stávající školou. Díky tomu bylo možné omezit technické a provozní zázemí a maximum plochy pozemku věnovat školní zahradě, která objekt obklopuje. Zahrada se propojí prosklenými dveřmi s jídelnou, sloužící také jako víceúčelový sál pro školní akademie nebo pro akce Prahy 6 a místní obyvatele. Na zahradě bude altán, jehož velikost umožní výuku celé jedné třídy.
Návrh budovy vznikal ve spolupráci s Univerzitním centrem energeticky efektivních budov ČVUT a má jít o budovu s téměř nulovou spotřebou energie. Efektivní vytápění je založené na systému tepelných čerpadel a zemních vrtů. Tepelné ztráty se minimalizují nejen kvalitním technickým řešením, ale i jejím promyšleným umístěním ve vztahu ke světovým stranám. „Učebny tady nejsou orientované na jih či západ, jak se to dělávalo kdysi, aby měly děti co nejvíce světla na čtení a psaní. Ovšem začátkem a koncem školního roku do tříd proudilo slunce příliš, uvnitř bylo horko, proto se zatahovaly rolety a v přítmí se svítilo. Nic zdravého ani úsporného,“ vysvětluje architekt Kosnar. Škola Na Kocínce bude odlišná, okna učeben jsou orientována na severozápad, což omezí nejen oslňování žáků, ale i přehřívání učeben. Příjemné klima v učebnách tak půjde udržet s menšími energetickými nároky.
Autoři návrhu se také snažili využít, že na pozemku roste několik vzrostlých kvalitních stromů. Proto školu navrhli tak, aby jich co nejvíce zůstalo zachováno.
Součástí projektu nové školy je také úprava ulice Na Kocínce tak, aby se zvýšila bezpečnost dětí. Změna čeká i přilehlou Kadeřávkovskou ulici včetně její křižovatky s ulicí Na Kotlářce, kde úpravou stávající panelové cesty vznikne nový vstup do přilehlého parku.
Další investice do školních objektů
MŠ Terronská – rekonstruují se terasy, které jsou v nevyhovujícím stavu, takže opakovaně zatéká do objektu. Zároveň se vymění zábradlí, které umožní bezpečný pobyt dětí na terasách. Celkové náklady činí přes tři miliony korun.
Speciální pedagogické centrum v MŠ Parléřova – rekonstruují se stávající prostory uvolněného školnického bytu. Celkové náklady na realizaci jsou jeden a půl milionu korun.
ZŠ A. Čermáka – sanace vlhkosti ve spojovací chodbě u školní jídelny základní školy. V uvedeném prostoru vlhne zdivo a opadávají omítky a obklady. Oprava přijde na téměř jeden a půl milionu korun.
MŠ Sbíhavá – během prázdnin se zrekonstruovala kotelna, původní kotle byly nahrazeny energeticky úspornějšími. Včetně měření a regulace vyjde na více než milion korun.
ZŠ E. Destinnové a ZŠ nám. Svobody – rekonstrukce teras, které jsou v nevyhovujícím stavebně technickém stavu. Cena rekonstrukce je téměř tři miliony korun.
ZŠ Vlastina – rekonstrukce objektu související s postupným uvolňováním prostor ZŠ Vlastina pro potřeby waldorfských tříd ZŠ Dědina. Cena rekonstrukce se pohybuje okolo dvou a půl milionu korun.
ZŠ Petřiny-sever – výměna vstupního portálu, který byl doposud původní a neodpovídal aktuálním požadavkům na tepelně izolační vlastnosti konstrukcí. Obdobně jsou nevyhovující i boční prosklené výkladce. Součástí díla bude i řešení celého vstupního prostoru a recepce. Rozpočet je tři miliony.
ZŠ T. G. Masaryka – objekt Bělohorská 174 – převážně o prázdninách zde proběhla II. etapa výměny dřevěných oken, která jsou za hranicí životnosti, a to za 1,1 milionu korun.
ZŠ T. G. Masaryka – objekt v Ruzyni – stavebními úpravami a celkovou rekonstrukcí se navýší kapacita školní kuchyně a zřídí se nové lapače tuků. Škola potřebuje větší kuchyň poté, co se rozšířila o další třídy, které se nacházejí v objektu vily Charlotta. Celkové náklady na realizaci se pohybují kolem třinácti milionů korun. Bude následovat další etapa rekonstrukce sportoviště.