Bezpečně přes Evropskou a Patočkovu

Evropská a Patočkova ulice se v lednu staly nejsledovanějšími komunikacemi v Praze. Městští strážníci hlídali u nejfrekventovanějších přechodů. Důvod? Konec roku i začátek nového poznamenaly dvě smrtelné nehody chodců na těchto silnicích. „Už nechci na silnicích žádné smrťáky,“ říká starosta Tomáš Chalupa, který ze své pravomoci povolal na pomoc policii. Radnice společně s magistrátem také plánuje na obou komunikacích zásadní změny, které zvýší bezpečnost chodců.

Ze statistiky za loňský rok vyplývá, že za polovinu všech kolizí s auty mohou právě chodci. Z šedesáti nehod, které se staly v roce 2006, jich řidiči zavinili třicet. V ostatních případech to byli chodci, kteří vběhli autům pod kola. Většina z nich vyvázla ze srážky s lehkým zraněním. Šest případů skončilo smrtí, z toho opět polovina vinou neopatrnosti chodců. To byl případ ženy, která přebíhala na červenou přechod z autobusové zastávky u Dědiny. Letos v lednu naopak srazil autobus na přechodu u gymnázia na Evropské ženu, která přecházela na zelenou. „Je nutné nejen pokutovat řidiče, ale též vychovávat chodce,“ říká ředitel městských srážníků Viktor Richter.

Starosta Chalupa proto v lednu nařídil mimořádnou bezpečnostní akci. Během dvou týdnů strážníci zaznamenali 742 přestupků, z nichž více než šesti set se dopustili chodci. „Nejčastěji to bylo přecházení na červenou, mimo přechod nebo přelézání zábradlí u zastávek,“ vysvětlil Richter. Řidiči za jízdu na červenou dostávali maximální možné pokuty, celkem zaplatili na pokutách 130 tisíc korun. Chodcům se strážníci snažili hlavně domluvit, ale i jim udělili pokuty za 50 tisíc korun. „Chodci nejsou na pokuty zvyklí, někteří nechtěli zaplatit,“ svěřil se strážník Vladimír Lacina, který dohlíží na přecházení na Červeném vrchu.

Strážníci však u přechodu nemohou stát věčně, jsou potřeba v ostatních ulicích. Také nejsou všemocní. Proto společně s hlavním městem, které je vlastníkem komunikací Evropské i Patočkovy, připravila šestková radnice desítky opatření, které přinesou zásadní změny v bezpečnosti provozu. „Dvacet procent nehod, při nichž zemře chodec, se stane na Praze 6. Jde o jedny z nejzatíženějších ulic Prahy, proto je třeba radikální řešení,“ řekl Miroslav Rajchart za odbor dopravy hlavního města.

Křižovatky na dvou nejzatíženějších ulicích – Evropské a Patočkově čekají desítky změn. Lepší osvětlení přechodů, rozšíření tramvajových ostrůvků či přidání vyplněného zábradlí má jediný cíl – lépe ochránit chodce při přecházení.

K radikálnímu řešení ve spolupráci s magistrátním odborem dopravy a policií sáhla radnice poté, co vloni zemřelo na ulicích Prahy 6 šest chodců. „Pro nás bude ideální stav, pokud se podaří vybudovat všechna opatření. Samozřejmě je to také otázka financí, protože náklady mohou dosáhnout desítek milionů korun,“ řekl starosta Tomáš Chalupa. Většinu opatření by mělo zaplatit hlavní město. „Máme slíbené peníze z bezpečnostního programu Besip,“ potvrdil Miroslav Rajchart. Většiny novinek bychom se měli dočkat již letos.

Změny v každé křižovatce

Mezi nejvýznamnější kroky patří plán osadit zábradlí mezi tramvajovými pásy od Kulaťáku po křižovatku s Gymnazijní. Zabránilo by „sebevražednému“ přebíhání chodců po Evropské směrem k autobusovým zastávkám. Před řadou přechodů bude speciální protismykový nástřik Rocbinda, který umí zkrátit brzdnou dráhu vozidel a na přechodech pak blikající diody, které upozorňují řidiče, že se blíží chodec. Účinné by mělo být i zintenzivnění veřejného osvětlení. „Hledali jsme řešení křižovatku po křižovatce, přechod po přechodu,“ uvedl Chalupa, podle kterého budou muset chodci někde použít delší, ale bezpečnější cestu. To například u hotelu Diplomat nebo u hřbitova ve Vokovicích, kde se zruší nesignalizované přechody. „Opatření se bohužel nejvíce dotknou těch, kteří předpisy dodržují,“ dodal.

Všechna tato opatření mají zabránit střetu chodce s autem. Jejich instalování bude probíhat postupně. „Některé, jako například brzdné pásy Rocbinda můžeme pokládat hned jak to počasí dovolí. Větší zásahy, jako rozšíření nástupních ostrůvků, vyžadují územní rozhodnutí a stavební povolení a tam to potrvá několik měsíců,“ vysvětlil Miloslav Rajchart.

Tři lokality – úsek od tramvajové zastávky Červený vrch (Delvita) po křižovatku Evropská x Alžírská, úsek od křižovatky Evropská x Libocká po křižovatku Evropská x Vlastina a lokalitu v okolí zastávky MHD Vypich zadá magistrát ke komplexnímu zpracování Ústavu dopravního inženýrství Praha. „Uvažuje se o zásadních změnách jako je zúžení dopravy do jednoho pruhu,“ sdělil starosta s tím, že cílem není vytvořit na Evropské kolony, ale dopravu zklidnit.

Než se to podaří, bude pokračovat stálý dozor strážníků u nejzatíženějších přechodů, zejména u základních škol.

Starosta Chalupa avizoval, že už na jaře chce radnice spustit novou informační kampaň pro zvýšení bezpečnosti, zaměřenou především na řidiče. Radnice chce navíc posílit dopravní výchovu ve školách a ještě letos se zasadí o vybudování dalšího dětského dopravního hřiště. Jedno prozatím funguje u Hvězdy na Vypichu.
 

Dopravní opatření na Patočkově

 Dopravní opatření na Evropské