Ovoce a zelenina ke každému jídlu, omezení sladkých nápojů, zařazení celozrnných obilovin, mírné navýšení ryb nebo luštěnin v jídelníčku – to jsou některé změny, které přináší nový spotřební koš pro stravování ve školních jídelnách.
Ke změně školního stravování dochází po třiceti letech, vařit podle nového spotřebního koše by se mělo začít od začátku nového školního roku. Pro děti ze šestkových škol ale nepůjde o velkou změnu, jídelny na postupných změnách už čtyři roky spolupracují s nutriční terapeutkou Evou Kalembovou.
Děti to nebudou jíst – to je hlavní argument těch, kdo novému spotřebnímu koši nevěří. Mnoho šestkových rodičů ví, že to není pravda. „Dětský strávník je velmi specifický tím, že jí očima,“ říká nutriční terapeutka Eva Kalembová. Zdravější potraviny je podle ní možné dětem nabízet různými triky. „Míváme problém s pomazánkami, že je děti nechtějí jíst. Ale když si pomazánku vyrobíme společně, tak není dítě, které by ji neochutnalo,“ doplňuje nutriční terapeutka. Podobně se například některými dětmi neoblíbené luštěniny daří servírovat v mletých pokrmech, s nimiž problém nemají. Jedním z nešvarů školních jídelen, které se daří odstraňovat, je používání polotovarů. Ty jsou mnohem dražší než základní potraviny, a nikoli tak výživově dobré. Proto kuchařky získávají recepty, jak vařit z čerstvých surovin chutně a kvalitně, aby děti dostávaly odmala stravu nutričně vyváženou a zároveň dobrou, aby obědy a svačiny snědly.
„Bylo načase přiblížit školní jídelny potřebám 21. století, i když my na šestce jsme nikdy nezaháleli. A to nejen díky nutriční terapeutce, se kterou spolupracujeme, ale velký dík samozřejmě patří veškerému personálu našich školních jídelen, kterému záleží na vyváženém stravování našich dětí,“ vítá změny místostarostka pro školství Mariana Čapková (PRAHA 6 SOBĚ).
Zkušební projekt v MŠ Parléřova
Jak se bude ve školkách a školách vařit podle nového spotřebního koše, si v červnu vyzkoušelo 31 školních jídelen, včetně MŠ Parléřova.
Úkolem školky bylo vytvořit jídelníček na jeden měsíc podle nového spotřebního koše a také podle něj vařit. Jídelníček si školka sestavovala sama a děti změnu téměř nepoznaly. „Když jsem srovnávala nový jídelníček s předchozími, zjistila jsem, že jsme opakovali stejná jídla, jen jsme je předělali do celozrnných variant, tedy klasický kuskus jsme nahradili celozrnným, pšeničnou mouku špaldovou,“ popisuje vedoucí školní jídelny a hospodářka Petra Václavíková. Jak paní kuchařky, tak učitelky pozorovaly reakci dětí, které si změny téměř nevšimly a obědy a svačiny jedly stejně jako před tím. Takto malí strávníci totiž nepoznají rozdíl mezi klasickou a špaldovou moukou. Proto děti budou i po změně spotřebního koše dostávat své oblíbené špagety s rajčatovou omáčkou, doplněné například zeleninoovesnými kuličkami. Zkušební měsíc v MŠ Parléřova ukázal, že zdravé vaření nutně nemusí vést ke zdražení obědů. „Je to náročnější na plánování, hledám zdravé potraviny v akcích, ale peníze, které jsme v červnu od rodičů na stravném vybrali, nám stačily,“ dodává Petra Václavíková.
Kurz pro kuchařky
Zároveň se část kuchařek ze šestkových jídelen účastní projektu Vaříme udržitelně ve školních jídelnách. Ten probíhá v zapůjčených prostorách Kulinářské Akademie Grosseto, pod vedením šéfkuchaře Jiřího Roitha z programu Kulinářské umění, Alexandry Košťálové ze Státního zdravotního ústavu a nutriční poradkyně Evy Kalembové díky dotačnímu programu hlavního města. Tento rok se ho účastní kuchařky z patnácti jídelen, které si postupně osvojují různé kulinářské techniky a učí se vařit podle principu nového spotřebního koše. Tématem prvního setkání byly polévky a vývary, v listopadu jsou na programu zdravé a dobré omáčky.