Chodci se dočkají nových cest

náhled souboruPodle některých odborníků by se chodníky ve městě měly budovat až po několika zimách, kdy se ukáže, kudy lidé skutečně chodí. Praha 6 nyní tento princip uplatňuje při kultivaci existujících stezek i tvorbě nových pěších cest.

V nejbližších týdnech dojde k úpravám prostoru mezi Svatovítskou ulicí a Šesťákem na Vítězném náměstí. Ačkoli zde již několik chodníků existuje, mnoho lidí si zkracuje cestu přes trávník. Po dešti a v zimě se tak mění v bahnitou stezku. „Tato situace byla dlouhodobě neúnosná a radnice měla dvě možnosti – buď pohyb v zatravněné části zcela zakázat a prostor ohradit, nebo ho naopak přiznat a zkultivovat. Rozhodli jsme se pro druhou variantu a po dlouhých jednáních s památkáři zde vznikne mlatová plocha,“ vysvětluje radní pro životní prostředí Petr Palacký (Zelení). Kultivaci cest vítá i opozice. „Velmi oceňujeme, že místo zakazování upřednostnila radnice vyslechnutí požadavků občanů. Změnu v plánování veřejného prostoru, kdy se budou více zohledňovat přirozené cesty lidí pohybujících se městem, vítáme,“ říká zastupitel Marek Baxa (TOP 09).
„Jsem neskonale rád, že legendární ‚kraví stezka‘ přestane hyzdit vstup do Dejvické ulice. Zároveň bych ale chtěl podotknout, že míst, kde veřejný prostor chodcům nadneseně hází klacky pod nohy, je v širším okolí více, a je potřeba se věnovat i jim,“ připomíná zastupitel Miloš Vlach (Piráti).

Propojení cest za svatým Matějem
Jednou z nejočekávanějších změn, která se má uskutečnit v první polovině letošního roku, je propojení cest za kostelem svatého Matěje. V únoru městská část obdržela stavební povolení na tento projekt. Obyvatelé si změnu přáli a navrhli ji v rámci projektu Nápad pro Šestku.
Při podrobnějším prověřování se však zjistilo, že kvůli nestabilnímu podloží je nutné zvolit složitější řešení, které překračuje rozpočet participativního financování. Náklady se odhadují na přibližně čtyři a půl milionu korun.
Ke zřícenině Baba vede lesní cesta již od dětských hřišť v ulici Soborská. V oblasti obchodního domu Albert a kostela svatého Matěje je však nutné ujít přibližně půl kilometru podél silnice, kde je zvýšená prašnost a hustý provoz. Nově bude možné tomuto úseku vyhnout se a projít příjemnou přírodní cestou, která povede kolem hřbitovní zdi pod kostelem svatého Matěje. Projektant zachoval trasu navrženou autory původního nápadu, avšak terén je zde svažitý s podložím tvořeným rozpadajícími se horninami a navážkou, které mají tendenci sesouvat se. Proto bude nutné veškeré zemní práce provádět ručně a svah zajistit opěrnými zdmi, což výrazně zvýšilo celkové náklady na projekt.

Propojení Talichovy a Stamicovy ulice
Během letošního roku začnou také práce na propojení ulic Talichova a Stamicova. Bezbariérová stezka na pomezí Břevnova a Střešovic povede podél stávajícího oplocení na jižní straně Ústřední vojenské nemocnice a bude sloužit jak chodcům, tak cyklistům. Proto bude mít šířku minimálně dva a půl metru, místy až tři metry. Náklady na tuto stavbu se odhadují na přibližně devět milionů korun.
V současnosti se zde nachází svažitý terén, místy narušený nebo odtěžený, s porostem náletových dřevin. Bude proto nutné vybudovat opěrné zdi a provést přeložku vodovodu. Na křižovatce Radimovy a Stamicovy ulice se nachází poměrně rovná travnatá plocha.
Plánovaná stezka začne na konci Talichovy ulice a napojí se na existující chodníky. Povede podél jižního okraje silnice až ke schodišti v Radimově ulici, kde se propojí s nově navrhovanou smíšenou cyklostezkou. Na trase budoucí stezky proběhlo již v únoru nezbytné kácení dřevin.

Další úpravy cest
Praha 6 se snaží zlepšit podmínky pro pěší i prostřednictvím menších úprav a renovací cest po celé městské části.
⟶ Patří sem například úprava vyšlapané cesty mezi ulicemi Keplerova a Hládkov, před budovou Gymnázia Jana Keplera. Zvažuje se zde také výsadba nových stromů. Náklady se odhadují na 200 tisíc korun a úpravy by měly být dokončeny v březnu.
⟶ Ve spolupráci s hlavním městem dojde k úpravě cest v areálu Kotlářky. Městská část připravuje rekonstrukci stávající panelové cesty mezi ulicemi Šárecká a Na Kotlářce a zároveň přesun veřejného osvětlení. Plánuje se také vytvoření sítě stezek v severní části areálu, vznik retenčního jezírka a zpřístupnění hruškového sadu v denních hodinách. Hlavní část prací by měla proběhnout v příštím roce.
⟶ V uplynulých dvou letech proběhla participační setkání k novému pěšímu propojení mezi ulicemi Africká a Kladenská směrem k tramvajové zastávce a stanici metra Bořislavka. Po diskusi s občany se zde plánuje vybudování pozvolné rampy z ocelových pororoštů. V současnosti probíhá příprava podrobného projektu pro povolovací řízení.
⟶ Mezi další dlouhodobé záměry městské části patří zlepšení cest v Šáreckém údolí, kultivace stezek vedoucích k parku Stromovka a zlepšení pěšího propojení mezi Břevnovským klášterem a Vypichem.