Sociální pracovnice pomůže ohroženým dětem

náhled souboruPraha 6 má sociální pracovnici oddělení péče o děti a rodinu, a to jako první městská část v hlavním městě. Úkolem pracovnice bude spolu se školou včas vyhledávat a rozpoznávat děti, které jsou ohrožené, mají problém s vrstevníky nebo doma. A také pomoci jak dětem, tak rodinám, aby nedocházelo k nejzazší situaci, tedy odebrání dítěte z jeho přirozeného prostředí. 

Jsou to zpravidla učitelé, kteří si všimnou jako první, že s dětmi není něco v pořádku – horší se jejich prospěch, chovají se problematicky, straní se kolektivu, pod oblečením skrývají modřiny. Mezi další znaky patří například neochota jít ze školy domů, strach z fyzického kontaktu s dospělými i dětmi, odmítání jídla či přejídání. Jak vyplývá z celopražského průzkumu, které zpracovalo Centrum sociálních služeb Praha, 17,3 procenta žáků už se pokusilo o sebepoškození, a 27,8 procenta dětí někdy vážně uvažovalo o sebevraždě. Často jsou na vině špatné zacházení s dítětem či zhoršení situace v rodině, obzvlášť té finanční. Učitel se pak stává hlavním spojencem, který může pomoci jak žákům, tak i rodičům. Musí ale vědět, jakou pomoc a podporu nabídnout. A není v jeho silách, aby vedle své pedagogické práce hledal a ověřoval kontakty na odborníky. Navíc se ukázalo, že často ani odborníci pracující s dětmi o sobě mnohdy navzájem neví, a nemají se v konkrétní situaci na koho obrátit, aby dětem včas a efektivně pomohli. V Praze 6 se nyní situace mění – na úřadu městské části působí sociální pracovnice oddělení péče o děti a rodinu, která bude pedagogům v těchto situacích pomáhat.

Záchranná síť odborníků
Nová sociální pracovnice bude sloužit všem šestkovým školám a školkám. Cílem je vytvořit záchrannou síť, kterou tvoří nejen pedagogové, ale také psychologové a odborníci na duševní zdraví dětí, sociální pracovníci, lékaři, případně i městští strážníci a policisté, a všichni dohromady budou dětem nápomocni. „Celorepublikově a bohužel také u nás v Praze 6 se stále nedaří odhalit děti s počínajícími problémy. Systém si jich začíná všímat, až když jsou jejich problémy komplexní, obtížně a nákladně řešitelné. Proto jsme se zapojili do tohoto projektu, abychom tyto děti identifikovali mnohem dříve a zavčasu jim pomohli,“ říká místostarostka pro oblast školství Mariana Čapková (PRAHA 6 SOBĚ). Co bude náplní práce nové sociální pracovnice, vysvětluje Marian Hošek (KDU-ČSL), místostarosta pro sociální politiku: „Sociální pracovnice bude koordinovat mezioborovou síť aktérů, zajišťovat jejich setkávání, fungovat jako konzultant pro školy i další instituce v podpoře ohrožených dětí, pomáhat organizovat včas takzvaná případová setkání, podporující děti, které to potřebují.“

Karta první pomoci
Školy budou mít k dispozici i Kartu KID, tedy kartu k identifikací špatného zacházení s dětmi. Učitelé zde najdou například rady, co dělat, když se domnívají, že si dítě ubližuje, že se rodina ocitla v tíživé finanční situaci, že je rodina ohrožena ztrátou bydlení, když dítě vykazuje časté bolesti hlavy, břicha a další zdravotní problémy, způsobené psychosomatickými potížemi, nebo mění-li se často chování žáků. Kartu vytvořila nevládní nezisková organizace SOFA neboli Society for All ve spolupráci se čtyřmi ministerstvy a předními odborníky na tuto problematiku a také ji už v několik městech otestovala. Proto Praha 6 zahájila s organizací SOFA na mezioborové ochraně dětí.
„Každý krok k podpoře dětí ve školách vítáme,“ zdůrazňuje zastupitelka Tereza Hubáčková (Piráti) a dodává: „Nicméně zřízení a proškolení další úřednice za 800 tisíc korun jen za první rok, aniž by bylo jasné, co přesně za ty peníze dostaneme, vyvolává spíš rozpaky. Proč nejde šestka raději osvědčenou cestou podpory sociálních pedagogů na školách, jak to dělají u sousedů na Praze 7? Tam mají na každé škole minimálně na půlúvazek zaměstnaného sociálního pedagoga, který je v každodenním kontaktu s dětmi, pedagogy i dalším personálem.“