Přesně před 10 lety – 28. srpna 2014 pár minut před půlnocí odjel z nádraží Bubeneč poslední vlak. Na rozlučkový happening tehdy dorazily desítky lidí. Návštěvníci se sem mohou opět vracet: cestovat za zážitky už není třeba, zážitky na ně budou čekat přímo v nádražní budově. Ta se mění v kulturní a komunitní centrum Stanice 6.
Jednopatrová staniční budova architekta Antonína Jünglinga stojí u kolejí od roku 1850. Do provozu ji uvedli v roce 1854 spolu se zprovozněním tratí Severní státní dráhy z Prahy do Lovosic. Fungovala do roku 2014, kdy její funkci převzala nově vybudovaná zastávka Praha-Podbaba. Rok před tím se nádraží stalo kulturní památkou.
Že prohlášení stavby za kulturní památku nutně nemusí znamenat její záchranu, dokládá nádraží Vyšehrad. To je památkou od roku 2000 a kvůli spekulantům s nemovitostmi už více než čtvrtstoletí chátrá, některé jeho části spadly nebo je majitelé nechali zbourat. „V době, kdy vlaky opustily bubenečské nádraží, už jsme znali osud toho vyšehradského a věděli jsme, že rozhodně nechceme, aby to v Bubenči dopadlo stejně,“ říká radní po kulturu, sport a volný čas Jan Lacina (STAN), který se projektu věnuje celých deset let. Proto městská část požádala hlavní město, aby budovu vykoupilo od Správy železnic a poté ji Praze 6 svěřilo. Podařilo se, ačkoli proces trval několik let – hlavní město budovu získalo až v roce 2017, převod na městskou část zabral další dva roky. Nešlo ale o promarněný čas, Praha 6 tak aspoň získala prostor rozmyslet si a zeptat se svých občanů, co by si v objektu přáli. Vyhlásila anketu pro veřejnost, do níž se zapojilo na osm stovek lidí.
Padesátka zájemců
Jakmile v roce 2019 získala Praha 6 nádraží do své správy, zahájila výběrové řízení na nového provozovatele. Tomu předala výsledky ankety, které nijak nekomentovala a nezpracovávala, aby nedošlo ke zkreslení, a také stanovila podmínky. Ty byly pro budoucí provozovatele velmi příznivé, roční nájemné činí sto tisíc korun. „Radnice zde zachovala stejný princip jako třeba u Písecké brány. To je také nákladně zrekonstruovaný historický objekt a kulturní památka s omezenými možnostmi využití,“ vysvětluje radní Lacina a dodává, že díky takto stanoveným podmínkám se mohl budoucí provozovatel více než komerčnímu hledisku věnovat kvalitě svého projektu.
Tento postup se osvědčil, své projekty předložilo padesát zájemců. Z nich porota vybrala pět velmi kvalitních, které postoupily do druhého kola. V něm zvítězil projekt Stanice 6 autorů Richarda Preislera, Martina Kontry a Martina Krba, za nimiž stojí již realizované projekty jako Bajkazyl, Bike Jesus, Fuchs 2, vinobar Dvojka či galerie Šachta.
Rekonstrukci zbrzdila pandemie
Zatímco porota vybírala nejlepší projekt, probíhaly také přípravy na rekonstrukci a vydání stavebního povolení. Městská část čekala s jejich finalizací až na dobu, kdy bude jasné využití budovy a vítěz soutěže. Ten tak mohl do rekonstrukce promítnout své plány a představy. Radnice se vyhnula problémům, které doprovázejí další pražskou památku – Šlechtovu restauraci v nedaleké Stromovce. Ta je sice nákladně a krásně zrekonstruovaná zvenku, ale stále nemůže najít svého nájemce, neboť interiéry nejsou uzpůsobeny konkrétnímu využití a náprava vyjde na další stovky milionů korun.
U Bubenečského nádraží budoucí nájemci na návrhu spolupracovali s architekty Ondřejem Tučkem a Janem Binterem, kteří stojí za novou podobou budovy. Stavební povolení získala městská část v roce 2019 a předpokládalo se, že za dva tři roky začne budova sloužit lidem. Ovšem zasáhla vyšší moc – pandemie covidu-19, která na dva roky zkomplikovala veškerý život v zemi, a také nečekané problémy se stavem budovy, které nemohl odhalit prvotní průzkum a na něž se přišlo až při stavbě.
„Na výslednou podobu se těším,
a věřím že naplní naše očekávání. Praha 6 a Stromovka ten prostor potřebují jako sůl. Trochu nefér mi přijde svalovat neschopnost vypsat pořádně výběrko na pandemii covidu, ta sice komplikovala kulturní provozy, ale nikoliv schopnost na poprvé a pořádně vypsat soutěže. Ale to už je odpovědnost příslušných radních, vydrželi jsme prostě o pár let déle, tak snad to bude pěkné,“ říká zastupitel Ondřej Chrást (Piráti).
Opravovalo se venku i uvnitř
Obnovou prošla celá budova nádraží – interiéry, fasády, střecha, okna i dveře, dřevěné prvky i okolní plochy. Dřevěná bohatě vyřezávaná veranda se repasovala a doplnily se původní chybějící části.
Jako první zaujme kolemjdoucí už nyní nová a čistá fasáda. Ta původní se očistila a sanovala, opravou prošly ozdobné prvky i drážní označení Bubeneč písmomalířskou formou. Dále došlo k rekonstrukci střechy, zejména k opravě poškozených částí krovů, a budova má novou krytinu.
Uvnitř se odstranily nepůvodní příčky, aby zde vznikl velký otevřený prostor. Obnovou prošly podlahy, stropy, dřevěný strop v severním křídle, dveře i omítky. Znova se budovaly veškeré rozvody, tedy elektřina, voda a odpady, systém vytápění, plynové potrubí. Protože se vědělo, kde se co bude nacházet, jsou už v budově připravené instalace pro kuchyň.
V rámci úpravy venkovních ploch se znova předláždil přilehlý chodník, peron i dlažba kolem nádraží. „Vybudovali jsme vjezd a parkování, zajistili bezbariérové přístupy do budovy z ulice a z peronu. Peron od kolejí odděluje plot, aby nešlo ze Stanice 6 vstupovat do kolejí. To je důležité bezpečnostní hledisko,“ vyjmenovává Zdeněk Hořánek, předseda představenstva městské společnosti SNEO, která se na rekonstrukci podílela a zároveň koordinovala jednotlivé práce. Pro zajímavost: kamennou pamětní desku s nápisem Zde padl za vlast v květnu 1945 Josef Žirovnický se podařilo ochránit a zůstává na svém místě.
Na co se těšit
V následujících týdnech se bývalé nádraží promění v komunitní centrum se sportovním a kulturním sálem, galerií a bistrem. Pořádat se tu budou koncerty, debaty nebo workshopy. Počítá se mimo jiné s pingpongovým stolem speciálně navrženým od designéra Jana Plecháče, fotbálkem, cyklistickými trenažéry i půjčovnou vintage silničních kol.
„Naše osa je jasná: vlaky, sport, výtvarné umění, hudba, komunita – a ultimátní kvalita,“ říká za nové provozovatele Martin Kontra. Jako první zde otevřou pop up bistro na nástupišti.
Pět finalistů
Vítězové a budoucí provozovatelé Stanice 6 vzešli z pěti velmi kvalitních soutěžních projektů, které postoupily do druhého kola:
⟶ Za nejzdařilejší označila projekt autorů Richarda Preislera, Martina Kontry a Martina Krba nazvaný Stanice 6. Za nimi stojí již realizované projekty jako Bajkazyl, Bike Jesus, Fuchs 2, vinobar Dvojka či galerie Šachta.
⟶ Druzí skončili provozovatelé populární Klubovny Povaleč v pražských Dejvicích s projektem Nádraží Bubeneč.
⟶ Na třetím místě se umístil projekt novinářů Petra Orálka a Karla Škrabala Nádraží Bubeneč – stanice kultury, sportu a zábavy.
⟶ Čtvrtý skončil projekt Divadla bratří Formanů s podtitulem Nádraží, kam se vrací život, i když vlaky už tu nestaví.
⟶ Pátí skončili provozovatelé Kasáren Karlín.