Po více než čtvrtstoletí, kdy na základě přání rodičů vznikla v Liboci první waldorfská třída, se děti ze šestky dočkají i samostatné waldorfské školy. Vznikne od 1. září 2027 a sídlit bude v budově bývalé Základní školy Vlastina na Dědině. Rozhodli o tom zastupitelé na dubnovém jednání.
Samostatná waldorfská škola vznikne rozdělením ZŠ Dědina podle vzdělávacích směrů: klasického a waldorfského. Zatímco klasické třídy zůstanou ve stávající budově ZŠ Dědina, waldorfské třídy se přesunou do půl kilometru vzdálené budovy Vlastina. Obě školy tak budou mít svoji budovu a dostatek kapacit pro přijetí nových dětí.
Co přinese rozdělení školy
Zájem o waldorfské třídy neustále roste. Již deset let je takový, že by škola byla schopná naplnit dvě první třídy. Přibývá i školek stejného směru, kromě velké pětitřídní na Petřinách zde působí i několik soukromých školek, dětských skupin a klubů s waldorfskými prvky. Každý rok z nich vycházejí desítky dětí, jejichž rodiče by si přáli, aby měly možnost pokračovat ve waldorfském vzdělávání. ZŠ Dědina však mohla z kapacitních důvodů otevírat každý rok pouze jednu třídu. To by se mohlo v budoucnu díky osamostatnění waldorfské školy změnit.
„Rozdělení školy ZŠ Dědina dle vzdělávacích směrů je logickým a nutným krokem proto, aby se oba programy mohly dále rozvíjet,“ vysvětluje ředitel školy Mojmír Dunděra. S ohledem na developerské projekty v lokalitě Dědiny může dle odhadů vyrůst počet dětí ve škole až na 1100. „Z toho mají rodiče velké obavy, že by to negativně ovlivnilo individuální práci s dětmi a také komunitu školy. Rozdělení školy umožní zachování rozumné velikosti obou nově vzniklých škol,“ dodává.
S fyzickým rozdělením školy se již začalo v září 2022, kdy škola otevřela na Vlastině detašované pracoviště. Do budovy Vlastina se od té doby postupně přesouvají waldorfské třídy a buduje se zde potřebné zázemí. V příštím školním roce zde bude již pět waldorfských tříd a rok na to sem škola hodlá přesunout už celý waldorfský proud, tedy všech devět tříd. Než bude možné školu právně osamostatnit, je třeba vyřešit ještě řadu právních a provozních otázek. Jednou z nich je například stanovení spádu u nové školy. „Rádi bychom otevřeli tuto unikátní vzdělávací variantu pro zájemce z celé Prahy 6, jde totiž nejen o vzdělávací směr, ale i jisté nastavení životního stylu a hodnot. V tuto chvíli konzultujeme s magistrátem hlavního města možné varianty řešení,” říká místostarostka pro školství Mariana Čapková (PRAHA 6 SOBĚ).
„Jednoznačně podporujeme osamostatnění waldorfské větve ZŠ Dědina. Jen je škoda, že před rokem koalice nepodpořila náš návrh, který by znamenal příslib podpory – připravili jsme tam řediteli, učitelům i dětem a jejich rodinám další rok nejistoty,“ říká zastupitelka Tereza Hubáčková (Piráti) .
Zájem o waldorfskou pedagogiku
Waldorfská pedagogika patří k nejrozšířenějším alternativním vzdělávacím směrům u nás i ve světě. Reaguje totiž velmi dobře na potřeby dnešní doby. Rozvíjí osobnost dítěte komplexně, nejen jeho znalosti, ale také dovednosti. Děti se nejprve seznamují s látkou prostřednictvím projektů, exkurzí nebo experimentů. Teprve poté získávají teoretické znalosti. Látku si tak lépe pamatují a navíc je výuka baví. Díky pestré výuce, bohaté na pohybové, hudební, dramatické, výtvarné, řemeslné a další aktivity, umožňuje waldorfská pedagogika dětem poznat jejich silné stránky, jejich přirozený talent a v něm se dále rozvíjet.