Při výletech mimo areál školky, v parcích nebo při cestách hromadnou dopravou ocení učitelky monitorovací zařízení, které jim ukáže polohu dětí. Tento pilotní projekt nyní zkoušejí mateřské školy MŠ Motýlek a MŠ Bubeníčkova.
„Městská část se snaží zajistit co nejvyšší bezpečnost nejmenších dětí a využívá k tomu chytré technologie,“ říká místostarosta pro oblast smart city Václav Kožený (ODS). Při realizaci tohoto projektu se radnice spojila s programem RAPTOR Evropského inovačního a technologického institutu Urban Mobility financovaného z evropských fondů. „Tomuto institutu jsme pouze sdělili naši představu a on sám poptal po celé Evropě firmu, která by ji dokázala nejlépe naplnit. Vítězná slovinská startupová společnost přišla s malými lokátory, které mají děti umístěné v reflexní vestě, paní učitelka pak může díky nim a speciální aplikaci sledovat pohyb dětí na displeji mobilního telefonu,“ vysvětluje princip místostarosta.
Na výlety
První testování probíhá ve dvou šestkových školkách, jednou z nich je i MŠ Motýlek. Do projektu se zapojily pouze děti, jejichž rodiče s tím souhlasili. Testování je zcela anonymní, lokátory jsou totiž opatřené pouze čtyřmístným kódem. Lokátory dětem učitelky rozdávají náhodně a tím pádem nelze určit, že dané dítě má pravidelně stejný kód. I tím je umocněna anonymita dítěte. „Po prvním zkušebním období jsme navrhli, aby byly lokátory doplněné zvukovým signálem, který se spustí vždy, když se dítě vzdálí na určitou vzdálenost od skupiny. Je sice potřebné, aby učitelka měla u sebe mobilní telefon, ale nemůže stále sledovat displej mobilu, proto byl požadavek na zvukovou signalizaci prioritou. A také jsme si přáli zkrátit minimální vzdálenost, po jejímž opuštění se signál rozezní, z pěti na tři metry, využijeme to hlavně při cestování hromadnou dopravou,“ říká Monika Janečková, ředitelka MŠ Motýlek. Nastavení vzdálenosti a okruhu, ve kterém zařízení děti hlídá, považují ve školce za velkou výhodou tohoto systému.
Starší děti pak vědí, že lokátory jsou doplněné tlačítkem pro případ, že by se ztratily. Ačkoli budou paní učitelky lokátory používat hlavně mimo své areály, využijí je i při hlídání dětí, které mají tendenci opouštět danou skupinu. Čas od času se takové děti ve školkách vyskytnou. „Kromě zvýšení bezpečnosti dětí tak vidíme přínos i ve snížení stresové zátěže pro učitelky,“ komentuje projekt Mariana Čapková (PRAHA 6 SOBĚ), místostarostka odpovědná za oblast školství.
„Ač se to nezdá, bude nutno přezkoumat systém z hlediska osobních údajů, aby na druhé straně snížení pozornosti učitelek, spoléhajících na technologii, nepřinesl jiná rizika", upozorňuje Oldřich Kužílek (STAN), pověřenec pro otevřenost.
O rozšíření se rozhodne během jara
V únoru a březnu proběhne další zkušební kolo pilotního projektu, v němž by měla firma ukázat, jak se vyrovnala s připomínkami šestkových školek. Poté se projekt vyhodnotí a rozhodne se o jeho budoucnosti a případném rozšíření na další školská zařízení. A nejen ta.
Zatím do zkušebního provozu městská číst neinvestovala žádné peníze. Jejich případné rozšíření už by se financovalo z rozpočtu Prahy 6.