Zhruba rok připravovala radnice spolu s občany, spolky i sportovními organizacemi Plán pro Ladronku – strategický dokument, obsahující sedmnáct opatření, která by měla v následujících deseti letech toto místo vylepšit a zkvalitnit.
„Našim cílem není přilákat na Ladronku další tisíce návštěvníků, ale chceme zvýšit komfort a služby pomocí dílčích změn a průběžné správy. Zaměřujeme se na vylepšení stávajícího stavu, revitalizaci cest, ploch a vybavení,“ říká místostarosta pro územní rozvoj Martin Polách (ANO) a dodává, že Ladronka by měla stále zůstat všestranným parkem, kterému nebude dominovat žádná z funkcí. Proto také nový plán navrhuje orientační rozlišení ploch – na zóny klidu, aktivit a sportu. Stále platí, že jednotlivé skupiny uživatelů ale musejí být k sobě tolerantní a respektovat se, jinak žádné rozlišení nepomůže.
Park jako klidová zóna Z anket i setkání s občany vyplynulo, že Ladronka je velmi oblíbeným místem pro vycházky. Tuto funkci chce plán nejen zachovat, ale podmínky pro procházky ještě vylepšit. Proto by mělo dojít k:
rekonstrukci chodníku podél Tomanovy ulice, například pomocí kvalitního mlatu, který nepráší;
v jižní části areálu, který se už nachází v Praze 5 a není tolik navštěvovaný, opravit a případně doplnit další cesty;
opravit stávající altán.
Důležitá bezpečnost Kromě chodců si Ladronku oblíbili i sportovci, kteří zde jezdí na kolečkových bruslích, kolech a podobně. Zatímco v západní části areálu už byla vytvořena nová smyčka a nachází se zde z velké části trávníkem oddělená část pro chodce a bruslaře, ve východní části je stále jedna asfaltová dráha pro sportovce a pěší. A je poměrně úzká pro bezpečný obousměrný provoz. Proto zde dochází ke konfliktům a nebezpečným situacím. Kritické místo vzniká před usedlostí Ladronka, kde se kříží několik cest. Proto plán navrhuje:
na východ od usedlosti oddělit travnatým pásem pěší cestu od jízdní dráhy. Přitom se počítá s tím, že zde zůstane zachovaný svah pro sáňkování!
zřídit samostatnou pěší cestu s mlatovým povrchem jižně od dráhy a dbát na to, že bude pečlivě vybraná její trasa, aby byla pokud možno co nejpřímější, příliš neklesala ani nestoupala;
prověřit, zda by v západní části Ladronky nešlo posunout mlatový chodník, který by byl doplněný travnatým pásem;
ve východní části by se měla rozšířit stávající mlatová cesta na zhruba 5,5 metru širokou dráhu, přesná šířka by závisela na volném prostoru i trase pěší cesty. Směry dráhy by se pouze vyznačily čárou;
nutné je řešit křížení cest před usedlostí, kde se musí prověřit různé varianty řešení, projednat je s dopravními inženýry a policií i uživateli dráhy;
křížení drah a pěších cesty by měly být vyznačené přechody a upozorněními na blížící se překážky.
Areál kolečkových sportů Část Ladronky za podjezdem pod Kukulovou ulicí u Kauflandu se dnes využívá velmi málo. To chce radnice změnit a plánuje tady vybudování areálu kolečkových sportů.
tvořit by ho měl okruh o délce 200 metrů s lakovaným povrchem, klopenými zatáčkami a lemovaný mantinely;
druhý asfaltový okruh má mít délku 400 metrů. Plánuje se, že by splňoval sportovní parametry a povinně by v něm byla jedna pravá zatáčka. Tento okruh by využívali sportovci pro rychlou jízdu, kteří by tak nejezdili na veřejné dráze Ladronky. Tím by se především omezilo riziko, že se srazí s dětmi, začátečníky a jinými skupinami návštěvníků Ladronky. Návrh vzniká ve spolupráci s Českým svazem kolečkového bruslení, který hledá prostory pro tréninky. V ideální variantě lze přímo do většího okruhu zakomponovat chladicí systém, který by v zimní sezóně umožnil bruslení po ledové ploše;
uprostřed menšího okruhu by také vznikl zpevněný povrch, který by se využíval třeba jako tréninkové místo pro začátečníky, in-line hokej a podobně;
součástí areálu bude i dostatečně dimenzovaný objekt s toaletami, občerstvením a zázemím;
počítá se se zachováním pěší a cyklistické trasy směr Bílá Hora/Řepy;
na jižní straně od tunelu se nabízí vybudování skateparku.
Více toalet a další občerstvení
Velmi často občané kritizují nedostatečné zázemí v areálu, kdy toalety a občerstvení jsou k dispozici jen v usedlosti Ladronka, brzy ráno a pozdě večer zde však zcela chybí. Proto nový plán počítá:
do východní části umístit dostatečně dimenzovaný lehký objekt, kde se budou nacházet toalety, občerstvení a zázemí;
další objekt by měl vzniknout na západě v areálu kolečkových sportů u Kauflandu;
plánuje se stavba i třetího podobného objektu, který by měl být dostatečně vzdálený od dvou předchozích, a tedy životaschopný;
než budou tyto objekty postavené, což se stane v řádu roku či dvou, budou návštěvníkům sloužit mobilní toalety vyššího standardu ve východní a západní části areálu, a to už v letošní sezoně;
prověří se i možnost mobilního občerstvení, které by stálo například u smyčky na východě nebo v okolí západní smyčky;
větší komfort by mělo nabídnout i více laviček v areálu a posezení se stolem;
protože nejen při sportu je třeba pravidelně doplňovat tekutiny, plán také počítá s prověřením dalších míst, kde by mohla být pítka – například u dočasných toalet v západní části, v ploše sportu, a uvažuje se i o dalším vodním prvku na Ladronce;
radnice chce také také vyhodnotit provoz stávajících piknikových míst a zvážit jejich rozšíření.
Více hřišť
V současnosti jsou v areálu umístěna pouze dvě dětská hřiště – při Tomanově ulici a u usedlosti Ladronka. Vzhledem k velké rozloze areálu a vytíženosti zejména ve špičce je tento počet nedostatečný. Přibýt by měla i sportovní hřiště a prvky pro dospělé.
další dětské hřiště by proto mohlo přibýt pod usedlostí, směrem ke klidové zóně;
příležitostné herní prvky lze volně rozmístit podél parkového lesa na území Prahy 5;
dokument doporučuje prověřit vznik okružní trailové cyklistické stezky ve svahu v části Prahy 5 ve stylu „singletrack“;
plánuje se zřídit víceúčelové sportovní hřiště v takzvané ploše sportu, ovšem nejprve je nutné vyřešit nevýhodnou nájemní smlouvu na část této plochy, která je sjednaná na dalších dvacet let. Poté navrhnout konkrétní využití a sportoviště;
doplnit stávající cvičební prvky (workout);
zřídit drobné cvičební prvky pro seniory, například u Tomanovy ulice.
Rozšíření areálu Strategický plán pro Ladronku také počítá s rozšířením tohoto oblíbeného volnočasového areálu, a to hned dvěma směry. První rozšíření by mělo vést přes Podbělohorskou do místa bývalého technického areálu i na přírodní plochy. Podle návrhu Metropolitního plánu je zde plocha o velikosti skoro 40 tisíc metrů čtverečních vymezená pro vznik nového parku Nad Motolskou nemocnicí, který by se mohl propojit s Ladronkou. Druhou možností, kam se může areál rozšířit, je směrem ke Strahovu. Záměrem je prodloužení ulice Tomanova na východ a vytvoření jakési osy spojující oba strahovské stadiony. Jako vhodné se jeví posunutí ulice Atletická na jih směrem k usedlosti Spiritka do prostoru dnešního parkoviště, které by se přesunulo na druhou stranu k parku. Tím by vznikl dostatečný zelený koridor pro rozšíření Ladronky.
Vlastní správce Plán pro Ladronku také počítá s citlivou údržbou a zachováním zeleně, zabývá se i konáním velkých společenských akcí, které ruší zvlášť lidi bydlící v okolí. Na přání návštěvníků se uvažuje o zřízení pozice správce, který by se staral o každodenní údržbu parku a byl i prostředníkem při řešení stížností, dotazů či podnětů. Kontakt na něj by měl být v celém parku veřejně dostupný.