Dejvická ulice bude hostit finální část Evropského týdne mobility, a to 21. a 22. září
Magistrát, který tuto akci zastřešuje pod záštitou radní hlavního města Prahy RNDr. Jany Plamínkové (STAN/Trojkoalice), připravil pro veřejnost program s cílem poradit, jak namíchat „dopravní koktejl“, aby přesun po Praze byl rychlý a ekologický.
Mottem letošního ročníku je „Choose Change Combine: (v češtině “Vyber. Změň. Zkombinuj”), tedy nalezení co nejvíce efektivní kombinace pěší, cyklistické a hromadné dopravy. Snaží se ukázat, že kombinace dopravních prostředků pro přesuny po městě se opravdu vyplatí. Ať už z pohledu komfortu, času nebo ceny – jak pro uživatele, tak pro jeho okolí – město.
Dejvická ulice bez aut
Vyvrcholení celého týdne proběhne právě v Praze 6 – během pondělí a úterý (21.–22. září), kdy bude Dejvická ulice vyhrazena pro zábavný a vzdělávací program pro děti ze ZŠ a SOŠ hlavního z města Prahy.
Alternativy k automobilové dopravě představí organizace, jakými jsou ROPID, Dopravní podnik hl. m. Prahy, ČVUT, Městská policie, Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, Zažít město jinak a mnoho dalších účastníků.
Program akce je koncipován jako soubor tří tematických okruhů: „Škola hrou“, „Sdílená Praha“ a „Měníme naše město“. Návštěv níky zcela jistě zaujmou atrakce, jako jsou Kinobus, jízda na elektrokole, nebo jiných inovativních dopravních prostředcích na testovací dráze či ukázky nových technologií a koncepcí sdíleného dopravování. Hl. město Praha i městská část Praha 6 představí koncepce dopravních změn, které cílí na zlepšení pohybu po Praze. Debatní fórum zpřístupní tato témata k diskuzi všem. Dva dny z Evropského týdne mobility zkrátka nabídnou zase něco navíc.
„Jsme rádi, že můžeme hostit tak důležitou a velmi prospěšnou akci. Dejvická ulice obyvatelům šesté městské části ukáže, co může tato důležitá obchodní třída i bez aut nabídnout. Tímto krokem jsme se v tradici podobných aktivit znovu přiblížili standardům dalších velkých evropských metropolí,“ uvedl Ondřej Kolář, starosta městské části Praha 6.
„Lidé na Dejvické budou moci načerpat inspiraci pro rychlejší, levnější a příjemnější cestování po Praze. K bezplatnému zapůjčení budou připravena elektrokola, své služby nabídnou carsharingové společnosti. K dispozici budou také dva stánky, kde budeme sbírat podněty, jak Dejvickou revitalizovat,“ řekla zástupkyně starosty Petra Kolínská (SZ).
Místní obyvatelé se detaily o změně dopravního režimu dozvědí včas prostřednictvím informačních letáků. Pro dotazy rezidentů je již zřízena telefonní informační linka +420 236 003 100.
Vybírejte, měňte a kombinujte nové cesty a způsoby objevování Prahy!
Zde jsou osobní zkušenosti některých radních či zastupitelů: "Auto nemám už šest let. Zjistil jsem, že dokážu žít v pohodě i bez něj i se dvěma malými dětmi. Na radnici chodím každé ráno pěšky, nemám to daleko. Lidé mě zastavují a ptají se na to, co je zajímá. Připadám si tu trochu jako na vesnici," říká zástupce starosty Jan Lacina /Starostové a nezávislí/ a dodává: "Před léty jsem vedle metra a tramvají objevil jako dopravu ve městě také vlak. Je to nečekaně rychlé a navíc s hezkým výhledem."
„Nejefektivnějším způsobem přepravy v Prahy 6 je bezesporu možnost využití návaznosti všech druhů dopravních prostředků,“ říká Mgr. Jaroslav Břeň / ČSSD/.
„Při cestování po Praze 6 vyhledávám takový způsob přepravy, ve kterém strávím co možná nejkratší dobu. Z tohoto důvodu využívám především MHD. Ke zlepšení dopravní situace v Praze 6 je však zapotřebí ještě dořešit parkovací zóny, záchytná parkoviště a možnost prodloužení tramvajové trati na Dědinu.“
„Po Praze 6 se snažím co nejvíc pohybovat pěšky,“ říká Helena Briardová /KSČM/. „Stejně tak v centru města. K cestě na větší vzdálenosti využívám metra, které je rychlé a spolehlivé. Ovšem když mám těžký nákup, používám auto.“
„Rád chodím pěšky, někdy i do práce, ale nejčastěji jezdím tramvají a metrem,“ uvádí svou zkušenost zástupce starosty Martin Polách, /ANO/. „Jako nejvýhodnější způsob dopravy po Praze 6 volím tramvaj. Je to příjemné a ekologické cestování. Dostanu se s ní téměř kamkoliv. I proto podporuji rozvoj tramvajové sítě na Dědinu a do Suchdola.