Na 6. dubna 2015 plánuje Dopravní podnik otevření nové trasy metra A do Motola. Jde zatím ale o pracovní, oficiálně nepotvrzený termín. Skončila arbitráž o tunel Blanka a verdikt soudu je jasný: smlouvy jsou platné, hlavní město musí platit a Metrostav tunel dostavět do letošního září.
Jenže otevření Blanky řidičům teď ohrožuje nová žaloba. Tu nejnověji na hlavní město kvůli neplacení téměř 145 milionů korun podala společnost Inženýring dopravních staveb. Praha 6 další odkládání termínů otevření klíčových dopravních staveb odmítá.
Termín zprovoznění metra se posouvá už poněkolikáté
Přesné datum zprovoznění metra 6. dubna 2015, který zveřejnila média, je zatím pouze v pracovních materiálech. Oficiálně mluvčí pražského Dopravního podniku slibuje: „S jistotou metro otevřeme na jaře 2015, konkrétní datum bude upřesněno.“
Termín je tak zatím jen na papíře. „Nejdříve se mluvilo o začátku roku 2014. Následně se termín posunul na konec listopadu 2014, aby se vše změnilo na březen 2015. Nyní je slibován termín 6. dubna 2015. Nejsme si jisti, zda tomuto nejnovějšímu slibu můžeme věřit a zda na něj občané mohou spoléhat,” řekla Marie Kousalíková, starostka městské části Praha 6. Místostarosta pro strategický rozvoj René Pekárek k tomu dodává: „Předpokládali jsme, že se podaří práce urychlit, aby metro bylo zprovozněno před Vánoci. Zkušební provoz se ale nepodaří zahájit dříve než v březnu.“
V nově stavěném úseku metra již dělníci dokončili montáž kolejí. Letos by pak měla být dokončena celá stavba včetně osvětlení, dlažeb a obkladů. Vytvoří se informační systém a dokončí úpravy v okolí stanic. Eskalátory by měly být hotovy v listopadu. Pak mohou začít komplexní zkoušky všech zařízení.
Objevují se už také první návrhy změn MHD po otevření metra. Podle organizátora dopravy společnosti ROPID nejde o oficiální dokumenty. Praha 6 ale zůstává ve střehu. „Chceme zabránit situaci, která nastala v září 2012, kdy jsme byli postaveni před hotovou věc a změny v MHD jsme již nemohli ovlivnit. Proto jsem se obrátila svým dopisem na společnost ROPID s požadavkem, aby jakékoliv změny nejdříve probrali s Prahou 6 a mohli jsme do plánu změn zasahovat tak, aby měly na občany co nejmenší dopady,” dodává starostka.
Kdy projedou Blankou řidiči?
Spor hlavního města s Metrostavem ohledně tunelu Blanka po 133 dnech skončil. Arbitráž stála hlavní město 35 milionů korun a rozhodčí soud uznal, že uzavřené smlouvy jsou platné. Nařídil, že hlavní město má Metrostavu zaplatit a ten musí tunel dostavět do září letošního roku. Pětiměsíční lhůta na dostavu tunelu nicméně nemusí znamenat, že v září tunelem projedou první auta. Rozsudek se týká pouze stavební části díla. Není jisté, zda v té době bude hotova i technologická část a zda bude mít stavba za sebou i nezbytné testy a zkušební provoz.
Většina občanů v Praze 6 se ptá na jediné: Kdy bude nejdelší městský tunel v Evropě za přibližně 36 milionů korun zprovozněn? Blanka se původně měla otevřít už v roce 2011. Kvůli soudnímu sporu hlavního města s Metrostavem pak vedení Prahy uvádělo léto a současný odhad hlavního města zní podzim, jenže přesný termín nikdo nezná. „Jedno je ale jisté. Bez tunelu si po všech omezeních během stavby dopravu v Praze 6 nedokážeme vůbec představit a žádáme hlavní město, aby byl tunel pro občany otevřen co nejdříve,“ řekl René Pekárek, místostarosta Prahy 6.
Podle mluvčího společnost Metrostav Františka Poláka byly práce na stavbě skutečně obnoveny k 30. dubnu. 2,7 miliardy korun již hlavní město společnosti zaplatilo.
Otevření Blanky teď ale ohrožuje nová žaloba. Tu na hlavní město kvůli neplacení téměř 145 milionů korun za poslední dva roky podala společnost Inženýring dopravních staveb (IDS). Společnost vykonává na tunelu stavební dohled a hlavní město tvrdí, že současné spory jsou kvůli v minulosti špatně nastaveným smluvním vztahům. Teď bude záležet na rychlosti a výsledku arbitráže.
Stropní deska Dejvická se opraví do konce července
Nekonečnou sérii změn v MHD u Vítězného náměstí a omezení řidičů na Evropské částečně zapříčinily též opravy stropní desky metra Dejvická. Práce by měly být po více než roce hotové na konci července. Na rozdíl od předchozí etapy, kdy došlo k téměř půlročnímu zpoždění, Dopravní podnik tvrdí, že práce tentokrát dokončí včas. „Stavba skutečně běží podle harmonogramu a nemáme důvod pochybovat, že skončí v polovině prázdnin,“ dodává René Pekárek.
Aktuální informace o dalším vývoji sledujte na www.praha6.cz.