Dopravní komplikace v Praze 6 měly po více než sedmi letech skončit už za několik týdnů otevřením tunelu Blanka. Jenže hned tak neskončí.
V současné době probíhá soudní spor mezi společností Metrostav a hlavním městem. Přesný termín otevření tunelu tak v tuto chvíli hlavní město nezná, a soudní tahanicí dosáhlo zatím jediného – soud pochybnosti magistrátu o platnosti smluv na stavbu tunelu ve svém předběžném názoru zamítl a potvrdil jejich platnost. Další soudní jednání je plánováno na začátek března. Občané Prahy 6 a řidiči, projíždějící touto městskou částí už několik let se skřípěním zubů, se teď oprávněně primátora města ptají – kdy tohle skončí?
„Slibovat otevření, a pak jedinou větou o údajné neplatnosti smluv tunel zaříznout, je neuvěřitelné. Nechápu, že si hlavní město vůbec dovolí vzít občany Prahy 6 a řidiče jako rukojmí ve sporu o peníze, které patří Metrostavu a které má Praha v rozpočtu, a nedokáže říct, kdy se tunel otevře. Všichni teď musí čekat, jak dopadne soud. To naprosto odmítám a jako starostka i zastupitelka hlavního města chci po panu primátorovi jasné vysvětlení,“ řekla Marie Kousalíková, starostka Prahy 6.
O tom, že se 1. května 2014 tunel otevře, pochyboval vloni jen málokdo, a samo hlavní město termín potvrdilo. Jenže pochybnosti primátora o platnosti smluv na tunel Blanka zastavily platby společnosti Metrostav. Hlavní město odmítlo zaplatit Metrostavu požadovaných 2,1 miliardy korun za již provedené práce. Spor skončil u rozhodčího soudu a stavba byla od prosince zastavena. „Pochybnosti ohledně formální platnosti smlouvy o dílo se společností Metrostav nebylo možné vyřešit jinak než v rámci rozhodčího řízení,“ uvedl primátor města Tomáš Hudeček. „Město nemohlo souhlasit s rozhodnutím Metrostavu zastavit stavbu, proto v rámci rozhodčího řízení podalo vzájemnou žalobu, aby měl Metrostav povinnost ve stavbě pokračovat bez ohledu na neuhrazené faktury,“ dodal. Soud na konci ledna nařídil Metrostavu pokračovat v pracích na vybraných objektech stavby v omezeném rozsahu.
„Nikdo z vedení odboru městského investora (nový a dosud stejný ředitel nastoupil do funkce 1. 2. 2012) nepochyboval o platnosti smlouvy mezi hlavním městem a Metrostavem. Je nepředstavitelné, že vedení města začalo pochybovat o platnosti smlouvy s Metrostavem až v okamžiku, kdy je stavba prakticky dokončena. Od listopadu 2013 přestalo OMI HMP předávat jednotlivé pokyny potřebné k pokračování stavby. Metrostav ve své žalobě tvrdí, že mu hlavní město neplatí řádně dokonce již od června 2012. Přitom nikdo z vedení hlavního města nijak dostatečně nereagoval na upomínky Metrostavu. Neumím pochopit, jak si někdo vůbec může dovolit zastavit práce v době, kdy je již provedena jejich naprostá většina... A po letech stavby, kdy občané mimořádně trpěli a byli velmi tolerantní ke stavbě, o které byli utvrzováni, že skončí nejpozději v dubnu 2014 (bez některých parkových úprav) a kterou naprostá většina z nás vítala,“ řekl René Pekárek, místostarosta městské části Praha 6 a dodal: „Požadujeme, aby bylo bezodkladně přijato takové řešení, které zajistí dokončení tunelového komplexu v nejpozději v průběhu 2. čtvrtletí roku 2014.“
Stavba nejdelšího městského tunelu v Evropě vyjde na 36 miliard korun a původně měla sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014 a nyní se mluví o konci léta, ovšem bez záruky. Co byste vzkázali hlavní městu? Napište nám na tiskoveoddeleni@praha6.cz.