Pražský magistrát představil koncepci celoměstského parkovacího systému. Ta od příštího roku počítá s významným rozšířením zón placeného stání. V Praze 6 by se za parkování mohlo platit již od září, v rámci pilotního provozu. Stejně tak třeba v Praze 5 a 8.
Na zavedení zón, které by upravily parkování zejména v centrální části Dejvic a Bubenče, čeká Praha 6 více než pět let. „Těšíme se, že hlavní město konečně svůj slib dodrží, a zóny budou zavedeny tak, jak radnice Prahy 6 dlouhodobě prosazuje a jak si přeje i většina obyvatel naší městské části,“ věří Jan Záruba, místostarosta Prahy 6 pro oblast dopravy. Naposledy totiž pražský magistrát rozhodnutí o zavedení zón odložil na jaře loňského roku. Praha 6 je přitom na spuštění placeného parkování připravena od roku 2008, kdy projekt ušitý na míru potřebám městské části schválili šestkoví zastupitelé. Dlouhodobá snaha radnice nakonec přesvědčila i vedení magistrátu. „Rozhodnutí města vítáme. Jsme připraveni okamžitě začít aktualizovat náš projekt zón dle požadavků města a uděláme vše pro to, aby zóny byly na přelomu srpna a září 2014 zavedeny,“ řekl Záruba. Radnice podle jeho slov udělá maximum pro to, aby zóny byly zavedeny. Doprava v klidu na Praze 6 je bez zón placeného stání pro vedení Prahy 6 naprosto nemyslitelná, stejně jako pro její občany.
Praha 6 bude mít hlavní slovo
Pilotní systém placeného parkování v Praze 6 by měl být v intencích projektu v minulosti schváleného zastupitelstvem. To znamená, že by měl kromě modrých a zelených zón obsahovat i tzv. zóny smíšené, které na jednu stranu zvýhodní rezidenty, ale na druhou stranu umožní krátkodobé parkování i návštěvníkům městské části. Hlavní město Praha, které zóny zřizuje, ponechává výraznou roli městským částem a slibuje, že bude respektovat jejich relevantní požadavky. Podle místostarosty Záruby to bude Praha 6, která bude rozhodovat o tom, kterých ulic se zavedení zón bude týkat. „Celý se projekt konzultuje s hlavním městem. Praha 6 ale kvůli lepší znalosti místní situace určí, kde bude pilotní projekt probíhat,“ doplňuje. Realizací zón, stejně tak jako jejich správou, magistrát pověřil Technickou správu komunikací. „Podle zadání hlavního města se pokusíme nastavit fungující systém, který reflektuje potřeby obyvatel," konstatoval Ladislav Pivec, pověřený ředitel TSK.
Květinky pro místní
Novinkou v chystaném systému mají být tzv. květinkové zóny. „Každý rezident dostane možnost si vybrat, zda mu bude stačit levnější parkovací karta do květinkové zóny, tedy pro omezenou oblast v okolí bydliště, nebo dražší karta s platností pro celou městskou část," vysvětlil novinky v chystaném systému náměstek primátora Jiří Nouza. Další novinkou je to, že by přestupky měla řešit příslušná městská část prostřednictvím městské policie. „I tuto změnu vítáme, i když bude náročná personálně. Na druhou stranu, pokud má být zóna efektivní, důležitá je vymahatelnost přestupku. Jako městská část vyřídíme více přestupků a rychleji,“ souhlasí místostarosta Záruba. Předpokládaná cena za rezidenční kartu by měla být 700 korun.
Čím dříve, tím lépe
Bez zón placeného stání je Praha 6 jedním velkým parkovištěm, kde parkují řidiči přijíždějící ze středních Čech nebo z ostatních městských částí na úkor místních občanů. Území městské části navíc projde zásadní změnou po dokončení a zprovoznění tunelu Blanka a nových stanic metra. TSK proto hledá ve spolupráci s městskou částí vhodné místo, kde by mohlo být začátkem roku zprovozněno parkoviště poté, co hlavní město vloni zastavilo projekt kapacitních garáží na Veleslavíně.
Z průzkumu společnosti PPF Factum pořádaného v roce 2013 vyplývá, že přesně 57 % obyvatel Prahy 6 – tedy nadpoloviční většina – si přeje zavedení parkovacích zón. Alarmující je při-tom zjištění, že v žádné části Prahy 6 není současný systém parkování bez zón vnímán pozitivně a problémy s parkováním hlásí 83 % obyvatel.