Tvrdou ránu do týla dostala od vedení hlavního města dlouholetá snaha radnice Prahy 6 vyřešit problém s parkováním. Zóny placeného stání, po kterých volá více než polovina obyvatel Prahy 6, na území městské části v nejbližší době zavedeny nebudou. Rozhodli o tom pražští radní.
Rada hlavního města neschválila dokument, který měl umožnit rozšíření zón na území Prahy 6 a dalších městských částí. Město hodlá vypracovat studii pro území celého hlavního města a na jejím základě chce rozhodnout, kde další zóny zavede. Zavedení zón se tak odkládá odhadem o dva roky.
„Rozhodnutí Rady hlavního města je naprosto skandální a nezodpovědné. Cítíme se být podvedeni, protože nám město v předchozích letech zóny slibovalo,“ říká starostka Prahy 6 Marie Kousalíková. Situace se postupně zhoršuje v centrální části Dejvic a Bubenče, lze navíc očekávat, že se zprovozněním prodlouženého metra A se problémy přesunou i do ostatních částí Prahy 6.
„Jako zástupce městských částí nás rok a půl utvrzují, že námi předložené a zaplacené projekty budou projednány a schváleny tak, aby zóny byly spuštěny nejpozději začátkem roku 2014,“ dodává na adresu města místostarosta Jan Záruba, který má v Praze 6 dopravu ve své gesci. „Šestka je bez zón placeného stání velkým parkovištěm, kam svá auta odkládají řidiči přijíždějící ze středních Čech nebo z ostatních městských, kde by za parkování museli platit a takto v Praze 6 zaparkují pohodlně a zcela zdarma na úkor místních občanů,“ říká.
Zavedení zón placeného stání připravuje Praha 6 několik let, záměr schválilo zastupitelstvo Prahy 6 již v prosinci 2008. Pro území městské části byl připraven unikátní systém tzv. smíšených zón, ve kterých mohou během dne zaparkovat i návštěvníci Prahy 6, večer a v noci pak měla být zóna vyhrazena čistě pro rezidenty. Městu trvalo více než tři roky, než v roce 2012 konečně schválilo pouhý záměr vypsání výběrového řízení na provozovatele zón placeného stání. Nyní se proces vrací opět na začátek. „Argument pražských radních, že je třeba vypracovat systémový koncept parkovacích zón pro celou Prahu, přede mnou absolutně neobstojí: v Praze 6 jsme parkovací zóny řešili celých pět let, doslova ulici po ulici jsme s místními obyvateli a živnostníky diskutovali, zda jsou pro ně v dané ulici parkovací zóny výhodné či nevýhodné a podle toho také celý systém nastavili,“ říká bývalý starosta, zastupitel Prahy 6 Tomáš Chalupa, podle kterého pražští radní smetli ze stolu kompletně připravený projekt.
Radnice Prahy 6 je připravena hájit zájmy svých občanů, přestože jí hlavní město hází klacky pod nohy. „Nejen nás, ale i ostatní městské části, rozhodnutí ohrožuje natolik fatálně, že budeme nuceni hledat jiné řešení bez hlavního města,“ říká místostarosta Jan Záruba. Určitým řešením by například mohlo být označení ulic značkami povolujícími stání jen na povolení vydané městskou částí. To by získali jen rezidenti. „I to je možnost, avšak krajní, a naše problémy by to nevyřešilo zcela,“ dodal Záruba.
Radnice Prahy 6 se opírá o aktuální průzkum veřejného mínění z března letošního roku, který provedla společnost PPM Factum. V žádné části Prahy 6 není současný systém parkování bez zón vnímán pozitivně a problémy s parkováním hlásí 83 % obyvatel. Přesně 57 % obyvatel Prahy 6 – tedy nadpoloviční většina – si přeje zavedení parkovacích zón v šesté městské části. Až 73 % obyvatel uvádí, že nejvíce potřeba jsou „modré“ zóny pro rezidenty, nejméně potřebné jsou zelené zóny krátkodobého stání.
Ohlas a překvapené reakce vyvolala zpráva i na facebookovém profilu Prahy 6. Ladislav V. například píše: „Chci zóny placeného stání! Prosím, udělejte, co půjde, abychom my, občané Prahy 6 měli kde zaparkovat. Všude samý vetřelec že středočeského kraje... Parkovat neumějí, takže tam, kde by zaparkovali dva, stojí jeden Středočech…“ „Tomu se ani nechce uvěřit, ještě podle nedávných zpráv to mělo být v půlce letošního roku hotové,“ diví se Lenka B. Také lidé z Vokovic či Petřin se obávají, co s ulicemi udělá zprovoznění nových stanic metra. „Bydlím ve Vokovicích a co se tam děje teď, a to tam ještě nestojí metro, to je děs. Až přijedou všichni Středočeši a zaparkují u nás ve Veleslavíně a Vokovicích, tak potom teprve bude mela,“ píše Filip H.
Radnice Prahy 6 se navíc domnívá, že by hlavní město mělo nést odpovědnost za zmařené investice do přípravy projektů. Praha 6 do nich investovala přes 5 milionů korun. Nyní uvažuje, že peníze bude požadovat po hlavním městě. „Předložíme veškeré účty radě města a budeme chtít, aby vysvětlila, proč jsme zbytečně vyhazovali miliony korun. Občané městské části Praha 6 jsou plnohodnotnými obyvateli hlavního města a rada by měla hájit i jejich zájmy,“ řekla starostka Marie Kousalíková. Dosud totiž platilo, že každá městská část si nechala vypracovat studie a plány, které předložila hlavnímu městu. To následně zóny zavedlo.
Podle primátorova náměstka pro dopravu Josefa Noska budou studie použity pro přípravu nového, celoměstského systému. V něm by měla být Praha rozdělena na dvě kategorie – centrum a širší centrum a zbytek města. Nová koncepce bude vznikat minimálně dva roky. Podle dopravních odborníků by Praha měla současně investovat do odstavných parkovišť na okraji města (P+R), kam mohou auta odložit řidiči dojíždějící do města.
V oblasti Prahy 6 ale v současnosti žádné parkoviště typu P+R není. „Příslib magistrátu, že takové parkoviště vznikne u stanice metra Veleslavín, byl letos zrušen. Přitom na jeho přípravě již projektanti na základě rozhodnutí hlavního města pracovali,“ říká místostarosta Prahy 6 pro strategický rozvoj René Pekárek a dodává: „Obě tato rozhodnutí ukazují, že vedení města nemá žádnou koncepci řešení parkování, nedodržuje své sliby a především vůbec nerespektuje požadavky městských částí a jejich obyvatel.“ Podle Pekárka Praha 6 výhledově preferuje P+R parkoviště na Dlouhé Míli. To ale vyžaduje zavedení kapacitního kolejového připojení, např. modernizovanou železnici Praha-Kladno s odbočkou na letiště.