Unikátní výlet do útrob rozestavěného prodloužení metra A si nenechalo v lednu ujít více než 17 tisíc lidí. Sestoupili do téměř třicet metrů hluboké stavební jámy v místě budoucí stanice na Veleslavíně a vydali se tunely směrem do budoucí stanice na Petřinách a k Vypichu.
Lednový den otevřených dveří poprvé veřejně představil podstatnou část nově budovaných traťových tunelů a stanic. Tři kilometry dlouhá prohlídková trasa vedla z budoucí stanice metra Veleslavín nejprve do stavební jámy pro umístění vzduchotechniky v místě bývalé tramvajové točny. Tam se trasa otočila a lidé stoupali tunelem o průměru 5,3 metru vzhůru, kde mohli spatřit největší ražený prostor pražského metra, budoucí stanici Petřiny. Celková délka stanice je i s obratovým tunelem včetně větrání 403 metrů. Na povrch lidé vystoupali přístupovou štolou Markéta, která vznikla pro ražbu stanice Petřiny a po skončení stavby bude zasypána.
Průvan zmenší tunelové propojky
Během cesty z Veleslavína na Petřiny si lidé mohli všimnout propojek mezi oběma tunely. Ty budou sloužit ke snížení tlaku vzduchu. Vlak metra v tunelu funguje jako píst, který se běžně pohybuje rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. V tunelech před sebou tlačí a za sebou nasává tuny vzduchu. Tunelové propojky mají pístový efekt omezit. Na prodloužení trasy A jich bude šestnáct. Kromě snížení pístového efektu mají propojky zároveň sloužit také pro usnadnění možného zásahu záchranných jednotek a případnou evakuaci osob.
Stavba jde podle plánu
Rozestavěné metro si prohlédl i primátor Bohuslav Svoboda, který připomenul, že investici za 18,7 miliardy korun bez DPH hradí město samo. Místostarosta Prahy 6 pro strategický rozvoj René Pekárek řekl, že pro naši městskou část je hotové metro jedním ze snů, které se pomalu mění ve skutečnost.
Metro zkvalitní dopravní obsluhu zejména v oblasti severozápadu Prahy a nemocničních areálů v Motole a nabídne Pražanům rychlejší a příjemnější cestování. Po uvedení do provozu projede metro nový úsek za 7,5 minuty.
Generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát oznámil, že stavba pokračuje podle harmonogramu. „V některých částech jsme v mírném předstihu. Každá trasa metra přináší řadu novinek a technických inovací. Na této trase to byly razicí štíty, které umožnily rychlou a bezpečnou ražbu v komplikovaných a neustále se měnících geologických formacích,“ připomněl Pavel Pilát. Podle něj by se první cestující do Motola měli svézt metrem na podzim příštího roku.
Jednokolejné traťové tunely vybudovali raziči Metrostavu pomocí technologie TBM–EPB plnoprofilovými razicími štíty Adéla a Tonda. Oba během své pouti z montážní jámy na Vypichu do Dejvic překonaly obdivuhodných 4 177 metrů. Tondovi trvalo proražení levého traťového tunelu 596 dní, Adéla se vypořádala s pravým traťovým tunelem rychleji, trasu urazila za pouhých 503 dní.
V současné době v tunelech zbývá zhotovit betony pro pokládku kolejí a instalovat veškeré sítě.
Jak se budou jmenovat?
S postupem stavby se také upřesňují názvy čtyř nových stanic. Magistrát již dříve schválil, aby se na přání Prahy 6 jmenovala první stanice Bořislavka (na místo pracovního názvu Červený Vrch).
Nyní místopisná komise doporučila, aby se další stanice jmenovala Nádraží Veleslavín, k názvu stanice Motol přibude slovo Nemocnice. Názvy dle stanoviska komise lépe odpovídají pražskému místopisu. Z Dejvické tak cestující pojedou za necelé dva roky stanicemi Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Změnu ještě musí schválit kromě komise i městská rada.
Stanice metra Petřiny je největší ražený prostor pražského metra. V primárním ostění je dlouhá 217 metrů (bez obratového tunelu), vysoká je zhruba 16 metrů, široká 22 metrů a její klenba je v hloubce 30 metrů pod terénem. Po zhotovení definitivního ostění rozdělí dělníci prostor na technologickou a veřejnou část. Ve stanici budou dva vstupy. V jižní části nástupiště bude možné vstoupit do stanice bezbariérově dvěma výtahy, ukončenými ve vstupním objektu pod vozovkou Brunclíkovy ulice.