Rozlehlá zahrádková osada Jenerálka byla založena v roce 1965 na místě odumírajícího ovocného sadu.
Stavba nového úseku včetně rekonstrukce trati z Vítězného náměstí probíhala od ledna. Prodloužení je včetně nové smyčky dlouhé půl kilometru, vede středem Podbabské ulice ke křižovatce s ulicemi Pod Paťankou, Ve Struhách a navazuje na něj tramvajová smyčka. „Jsou to po 61 letech první nové koleje, kterými byla rozšířena tramvajová síť vPraze 6,“ řekla s potěšením starostka Marie Kousalíková. Jde sice o pár set metrů, přesto o krok poměrně zásadní. „Prodloužení tramvajové trati k budoucí přestupní stanici na železnici je v souladu se záměrem městské části a zároveň představuje první krok pro realizaci záměru městské části prodloužit trať do Suchdola,“ řekl místostarosta pro strategický rozvoj René Pekárek. Praha 6 ocenila i dodržení přislíbeného termínu dokončení stavby i přes zdržení způsobené nezbytnou prací archeologů.
Kvůli umístění koncového úseku bylo nutné přeložit část ulice Pod Paťankou, zrušit nepoužívaný most železniční vlečky, vyřešit napojení obchodního centra budovaného vznikajícího v objektu bývalých autobusových garáží Dejvice. Nové uspořádání má křižovatka ulic Podbabská, Pod Paťankou, Ve Struhách, která je nyní vybavena semafory.
„Akce je jedním z projektů, na které dopravní podnik jako investor rekonstrukce, získal finanční podporu z fondů Evropské unie v rámci operačního programu Praha – Konkurenceschopnost,“ informovala mluvčí pražského dopravního podniku Ilona Vysoudilová. Stavební náklady na rekonstrukci činily 220 milionů korun bez DPH.
Nové zastávky
Tramvaj číslo 8 znovu jezdí po své trase. K ní se připojila také linka číslo 2, která jezdí mezi Petřinami a Podbabou. Lidé si ale musí zvyknout na nové označení zastávek i na to, že se přesunuly jinam, než bývali zvyklí. Od Vítězného náměstí lze vystoupit na třech zastávkách, a to v zastávce Lotyšská, nové zastávce Zelená, která je pod křižovatkou s ulicí Zelená a Jugoslávských Partyzánů a umožní snadný přestup na autobusy směrem na Hanspaulku, a v zastávce Podbaba, která vznikla v nově postaveném úseku v Podbabské ulici. Lidé, kteří vystupovali na původní konečné zastávce, to nyní budou mít blíž nebo dál, před hotelem Crowne plaza tramvaj nově nestaví. Do tramvajové smyčky se nejezdí, ta funguje pouze jako obratiště. Ve směru kVítěznému náměstí došlo k posunu zastávky Lotyšská blíž k samoobsluze. Na zastávky tramvají jsou nainstalovány nové zobrazovače on-line odjezdů jednotlivých tramvajových spojů ze zastávek. Změnily se také názvy autobusových zastávek ve směru z centra. Původní autobusová zastávka Podbaba umístěná před hotelem se nyní jmenuje Čínská. Zastávka Ve Struhách pro změnu dostala název Podbaba a je posunuta více směrem z centra.
Bezpečnost pro chodce
Na novinky si budou zvykat nejen ti, kteří jezdí tramvají. V souvislosti s rekonstrukcí trati přibyla dopravní opatření, která mají ochránit hlavně chodce. U Vítězného náměstí došlo k zúžení jízdního profilu v místě přechodu pro chodce u připojení ulice Jugoslávských Partyzánů ke kruhovému objezdu. „Přechod je zúžen podle požadavků platné legislativy. Jde o frekventovaný přechod, který v této podobě zajistí chodcům větší bezpečnost,“ uvedla Dana Charvátová, vedoucí odboru dopravy Prahy 6 s tím, že toto je jedno z míst, kde se v minulosti stal smrtelný úraz. Na změnu s nelibostí reagují řidiči, kteří se obávají, že se směrem k náměstí budou tvořit fronty. Další dopravní opatření inicioval dopravní podnik kvůli snížení nehodovosti. Zrušeny jsou dva přejezdy přes tramvajovou trať na ulici Jugoslávských Partyzánů, a to na křižovatce s Rooseveltovou a u ulice Nikoly Tesly. Místo původní tramvajové smyčky je vybudováno nové parkoviště. „V místě, kde se parkovalo nelegálně, vzniklo kultivované místo pro parkování,“ říká Dana Charvátová s tím, že Praha 6 si je vědoma toho, že se stavbou došlo k úbytku parkovacích míst. „Problém vnímáme. Městská část proto intenzivně pracuje na zavedení parkovacích zón, které by měly dlouhodobý nedostatek míst vyřešit,“ dodala.