Pečovatelská služba varuje své klienty před podvodníky, kteří se pohybují po Praze 6 a okrádají seniory. Vydávají se přitom za zaměstnance Pečovatelské služby. Ze seniorů vylákají peníze nebo je přímo okradou.
Podle ředitelky Pečovatelské služby Jany Soukupové se jenom během ledna objevily tři případy, kdy bezprostředně za roznáškovou službou obědů zazvonili u seniorů muži, zpravidla dobře oblečení se slušným chováním, a nabízeli zprostředkování levnějších obědů. Za to požadovali zálohu. V jednom případě pak ukradli peněženku ženě, která hledala v bytě doklady. V jednom případě nabízeli levnější plyn. „Vyzýváme seniory k opatrnosti, naši zaměstnanci mají služební průkaz opatřený fotografií, proto je dobré jej předem zkontrolovat, případně se telefonicky obrátit na Pečovatelskou službu,“ doporučuje Jana Soukupová.
Podvodníci, kteří se vydávají za pracovníky Pečovatelské služby nejsou jediní, na koho by si starší lidé měli dát pozor. Také se objevují osoby, které se pod záminkou nabídky broušení nožů a nůžek vetřou starým lidem do bytu a okradou je.
Podobný případ oznámila městské policii v lednu starší žena. V časných ranních hodinách na ni zazvonili tři neznámí muži a nabídli jí nabroušení nožů. Když muži byt opustili, zjistila, že jí schází větší finanční hotovost. Strážníci zajistili místo trestného činu a věc předali Policii ČR k dalšímu šetření.
Pravidla, jak se chránit před nezvanými návštěvníky
◆ Nikdy nevpouštějte do bytu nikoho, koho neznáte. Ať se vám návštěvník představí jako elektrikář, topenář nebo jakýkoliv jiný řemeslník, chtějte nejdříve vidět jeho firemní průkaz, doklad o pověření nebo průkaz totožnosti.
◆ Na dveřích používejte kukátko a řetízek. Nebojte se přítomnost odpovědné osoby ověřit telefonem u jeho firmy. Teprve poté ji pusťte do bytu.
◆ Neuchovávejte doma větší finanční hotovost, před nikým se nezmiňujte o své finanční situaci.
◆ Je-li u vás v bytě předem oznámená a plánovaná návštěva nějakého řemeslníka, pozvěte si na stejný čas přítelkyni nebo kamaráda, nebuďte v bytě sám/sama.
◆ Nedůvěřujte nabídkám pojišťovacích agentů, podomních obchodníků a prodejců. Může se sice jednat o skutečný dobrý záměr, vaše bezpečí je ale cennější než předražená deka z ovčí vlny.
◆ V případě, že máte podezření, že se do vaší blízkosti, bytu nebo domu snaží vetřít osoba nabízející podezřelé služby nebo nabídky, zavolejte strážníky. Tísňová linka 156 je v provozu nonstop.
Varuje i Pražská správa sociálního zabezpečení
V Praze 6 byl zaznamenán případ, kdy se neznámý muž vydával za asistenta vedoucí oddělení důchodového pojištění Anny Řehořové. Podvodník kontaktoval poživatelku důchodu s tím, že u ní byl zjištěn údajný přeplatek na důchodu (ve výši asi 40 000 Kč), který musí neprodleně vrátit, jinak to bude řešit exekutor. Navrhl termín schůzky a místo předání peněz. Klientka seznámila s pochybami vedoucí oddělení Řehořovou, která informovala vedení úřadu i policii. „Upozorňujeme, že o povinnosti vrátit přeplatek na dávce důchodového pojištění je vždy nejprve vydáno rozhodnutí, v němž je vyčíslena výše přeplatku a stanovena lhůta pro dobrovolné uhrazení a číslo účtu ČSSZ, na nějž má být přeplatek poukázán. Není-li uhrazen, přistupuje ČSSZ k jeho vymáhání,“ říká Anna Řehořová. „V žádném případě pracovníci ČSSZ potažmo PSSZ klienty osobně nekontaktují za účelem inkasování přeplatku v hotovosti.“ dodává.