Lidé se vydali do tunelů, kde za tři roky pojedou auta

náhled souboruTéměř dvacet tisíc návštěvníků přilákal Den otevřených dveří v tunelovém komplexu Blanka, který se konal v polovině října.

Budovaná severozápadní součást městského dopravního okruhu v Praze se tak po roce otevřela veřejnosti. Davy lidí proudily po bezbariérové 2,5 kilometrové trase od budoucí mimoúrovňové křižovatky U Vorlíků na Letné k Svatovítské ulici v Dejvicích.

K vidění byly kromě staveniště stavební stroje používané k těžbě zeminy a díky krátké videoprojekci také dosavadní průběh stavby. S technickými detaily stavby návštěvníky během celé prohlídky podrobně seznamovali zástupci Metrostavu a projektanta, podrobnosti si mohli přečíst na informačních panelech. Dozvěděli se více například o stavbě milánských stěn, ale například i o archeologických nálezech v místě, nebo o komplikacích způsobených propadem tunelu.

Krátce po poledni byla za účasti prvního náměstka primátora Karla Březiny vzhledem k ukončení ražeb z tunelu symbolicky sejmuta sv. Barbora, patronka horníků.

Návštěvníci prošli nejdříve křižovatkou u stadionu Sparty a poté se podzemními raženými tubusy dostali hloubeným tunelem v milánských stěnách až k Prašnému mostu, posléze se vydali ke stavební jámě v Myslbekově ulici a prohlídku ukončili na rampě vedoucí do Svatovítské ulice.

Budoucí nejdelší městský tunelový komplex v Evropě měří 6382 metrů a do provozu by měl být uveden v první polovině roku 2014. Stavba podle posledních výpočtů přijde hlavní město na 36 miliard korun oproti předpokládaným 28 miliardám.

Před dvěma měsíci skončila nejdůležitější fáze stavby, ražba tubusů, a obyvatelům přilehlých domů se ulevilo od hluku i prašnosti. V současnosti probíhá dokončování obezdívky, vzduchotechniky a strojovny a chystá se montování technologií. Zároveň se připravuje úprava navazující dopravní infrastruktury, především křižovatek, tramvajových tratí a chodníků.

 


Vstup do tunelů byl v místě budoucí křižovatky U Vorlíků na Letné.

 

Jak se Vám líbil Den otevřených dveří?

Celý život jsem stavěl tunely, tak jsem se šel podívat, jak to dělá konkurence. Techniku jsem dokončil v roce 1962 a od té doby jsem pracoval V oboru.. Takže mě to moc zajímá. Postupy jsou modernější, dneska už se třeba využívají montovaná lešení. My, když jsme začínali v60. letech, tak jsme všechno dělali ručně. Zdeněk Němeček, důchodce

Viděl jsem, jak se to staví, a mohl jsem dětem ukázat, jak to bude vypadat, až tady budu jezdit autem. Využívat to budu. Jsem totiž z Prahy 6 a jezdím na Prahu 5. Kamil Kučera

Mně se to moc líbilo, jsem totiž trochu od „fochu“. Je fascinující sledovat ten obrovský objekt – že jsme vůbec schopni ho postavit. Jan Čapek

Je to zajímavé, bylo by třeba víc takových akcí. Možná tu někdy budu jezdit. Zatím ale nejsem řidič. Dominik Sichr

Nejvíc mě zaujaly ty výztuže, to armování. Určitě to urychlí dopravu. Miroslav Švrček

Mám takový rozporuplný pocit. Pořád spekuluji nad tím, jestli to mělo smysl. Místo aby se daly peníze do obchvatu kolem Prahy, tak se tady dělá obrovská díra. Jsem zvědav, jestli to pomůže dopravě. Já jsem si to myslel o jiných stavbách a pak se ukázalo, že to nepomohlo. Ale obecně to samozřejmě nezamítám. Důchodce

Je to větší, než to člověk čeká. Tunel Blanka budu využívat. Jsem z Dejvic a to spojení odsud je teď zoufalé. Všichni věříme, že to hodně pomůže. Michal Bagna 

Informační centrum tunelu Blanka naleznete v ulici Milady Horákové naproti fotbalovému stadionu Sparta. Každou středu od 14 do 18 hodin jsou zde zástupci investora, stavebních firem i projektanta připraveni odpovídat na otázky návštěvníků. www.tunelblanka.cz