V ulici Jugoslávských partyzánů a ve zrekonstruovaném úseku ulice Terronská se v září z iniciativy hlavního města objevily tzv. cyklopruhy.
Novinka vyvolává rozdílné názory. Pro jedny je vítaným vylepšením pro cyklisty, pro jiné nebezpečím, které způsobí víc škody než užitku.
„Cyklopruhy jsou vhodné pro ty, kteří se pohybují po městě na kole například
do práce nebo na tréninky, protože zvyšují ochranu cyklistů v provozu,“ sdělil
Petar Introvič, cyklokoordinátor TSK. „Při průjezdu kolem zaparkovaných aut je
ovšem potřeba dbát větší opatrnosti,“ dodává.
„Kolo je plnohodnotný dopravní
prostředek – tichý, levný, a především rychlý. Podle průzkumu by 30 %
Pražanů jezdilo po městě na kole, kdyby k tomu byly lepší podmínky. Proto vítám
každý nový cyklopruh,“ říká k tomu Petra Kolínská, předsedkyně komise životního
prostředí v Praze 6. Podle vedoucí odboru dopravy Dany Charvátové došlo
zavedením cyklopruhu v ulici Jugoslávských partyzánů ke zklidnění provozu. „Auta
už se nesnaží předjíždět ve dvou pruzích,“ řekla. Někteří řidiči ale cyklopruhy
nerespektují a využívají je ke krátkodobému parkování. To může být velmi
nebezpečné, pokud si cyklista všimne auta na poslední chvíli. Navíc mohou
počítat s pokutou od policie.
„Není to úplně ideální, ale je to lepší než nic,“ myslí si o pruzích Martin Vaculík, sportovec, který se na kole po městě pohybuje velmi často. „Lidé na to nejsou zvyklí. Když tam řidiči zaparkují, je to o to nebezpečnější,“ říká s tím, že řidiči by se cyklisty měli naučit respektovat. Cyklopruhy by na podzim měly být vymezeny i v ulici Na Petřinách a Střešovická. Podle Introviče by se v budoucnu měly v ulici Jugoslávských partyzánů objevit i v opačném směru, tedy z centra.