Obce jsou v pohotovosti: hlídají, zda mají lidé na letišti práci

Ekonomická krize doléhá i na ruzyňské letiště. Poslední vývoj u jednoho z největších zaměstnavatelů regionu přiměl k bdělosti Prahu 6 a další městské části, město Kladno a okolní obce. Jejich představitelé chtějí být připraveni na situaci, kdy by došlo k již avizovanému propouštění zaměstnanců. V areálu letiště totiž pracuje 17 a půl tisíce lidí, převážně z Prahy a jejího okolí.

Primátoři a starostové společně s Letištěm Praha iniciovali vznik pracovní skupiny, která se bude tímto citlivým tématem zabývat. Skupinu povede starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa a primátor města Kladna Dan Jiránek. „Zatím není důvod k nějaké panice. Chceme však být připraveni, abychom dokázali včas reagovat,“ řekl Chalupa. Ten také potvrdil, že pracovní skupina osloví ministerstva financí a dopravy. Zajímat se bude i o vývoj v ČSA, u kterých je možné velké propouštění. „Máme jen informace ze sdělovacích prostředků. A ty nejsou příliš pozitivní. Proto budeme chtít zprávu o stavu jednání a dalších krocích ve věci hospodaření ČSA, chystané privatizace a sporu mezi vedením a zástupci odborů,“ říká Chalupa. Skupina má za sebou první schůzku. K jednání se bude scházet každý měsíc a účastnit se ho budou generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák, šéf Řízení letového provozu Jan Klas, zástupce ČSA, a také ředitelky Úřadů práce Prahy 6 a Kladna. Na Kladensku je v současné době bez práce 8 procent lidí, v Praze 6 je nezaměstnanost 2,7 procenta.

Paralelní dráha zajistí práci
Podle Dvořáka by východiskem mohla být výstavba paralelní dráhy. „Hlavním ekonomickým stimulem pro rozvoj zaměstnanosti v regionu bude nová paralelní dráha, která během výstavby a následného zprovoznění přispěje téměř 17 tisíci pracovních míst. Dokládá to jednak analýza předních českých makroekonomů, tak i zahraniční zkušenosti,“ uvedl Dvořák. „Stále je velký zájem o atraktivní letové časy. Z důvodu omezené kapacity letiště však nemůžeme vyhovět všem. I proto by měla být nová dráha přínosem. Zvýší počet letů, a tím přinese více peněz,“ dodal.
 
Mimořádně provoz i v noci
Aby nedošlo ke zhoršení aktuální situace a letiště nemuselo rušit desítky letů, povolila Praha 6 spolu s ostatními obcemi noční lety po dobu oprav hlavní přistávací dráhy, v termínu od 7. do 17. září, kdy provoz převzala vedlejší dráha přes Bílou horu. Noční lety jsou podle dřívější dohody od půlnoci do 5 hodin ráno zakázané. „Šlo o mimořádnou výjimku, jinak dohoda platí dále. Nechceme ale zhoršovat ekonomické problémy letiště. My jsme se vždy chovali hlavně restriktivně, nyní ale letiště potřebuje pomoc.“ uvedl starosta Chalupa. „Kdybychom museli lety zrušit, připravili bychom dopravce o další cestující,“ doplnil Dvořák.

I tak se obce dohodly s letištěm na omezení nočních letů v počtu 12 pohybů za pět hodin, letiště jich žádalo třicet. To však bylo pro starosty obcí  nepřijatelné.