Konečné stanice příměstských autobusů se budou stěhovat z Hradčanské. Středočeši, kteří do Prahy denně dojíždějí, budou muset hledat zastávky na více místech. Změny potrvají dva roky.
Dobrá zpráva pro obyvatele z Dejvic a okolí: autobusy, které končily na Hradčanské, úplně nezahltí Vítězné náměstí. Téměř dvě stovky příměstských a meziměstských autobusových spojů, které přijdou o konečnou a nástupní zastávku kvůli výstavbě městského okruhu, se podařilo rozmístit na více stanovišť. „Nalezli jsme řešení, kam na dva roky odvést 188 spojů, které dnes končí na Hradčanské,“ řekl starosta Tomáš Chalupa. Pro Prahu 6 je to významné vítězství, původně totiž město plánovalo přesunout zastávky k Vítěznému náměstí a do ulice generála Píky.
Jednoduché to však na šestce nebude. Zastávky budou zrušeny na konci června. V té době se bude po částech uzavírat ve směru z centra ulice M. Horákové u Hradčanské. Auta budou rozkopanou ulici objíždět v protisměru. Provoz od Střešovic k Letné odvede ulice Na Valech. Pro stanice místo nezbývá.
Co bude možné, pojede jinam
Praze 6 se podařilo vyjednat, že zhruba každý pátý autobus bude končit u stanic metra B ve Zličíně nebo Stodůlkách. O zastávku na Hradčanské pak úplně přijdou linky, které zde sice stavěly, ale pak pokračovaly do města – zejména na Florenc. Spoje, jež přijíždějí od Kladna po Patočkově ulici, pak budou končit na zcela novém obratišti. „Projedou kolem budovy ministerstva obrany a ulicemi Na Valech a Horákové se budou obracet a vracet se,“ popsal starosta. Cestující to budou mít ke stanici metra pěšky zhruba 200 metrů.
Další konečná se plánuje na Evropské před hotelem Diplomat a budovou E-gate. Zde bude hned za sebou výstupní a nástupní zastávka pro linky přijíždějící do Prahy po Evropské ulici. „Autobus tu zastaví, vyloží cestující, popojede a ve stejném směru zase lidi naloží,“ popsal Chalupa. Nové zastávky před obytnými domy na druhé straně ulice tak vznikat nebudou. Lidé z Evropské ulice, kteří jsou nešťastní už ze současných zastávek, tak mají alespoň útěchu, že se provoz pod jejich okny výrazně nezhorší. „Tyto autobusy touto cestou stejně projížděly a pokračovaly na Hradčanskou, nejde o nárůst dalších spojů do Dejvic,“ podotýká vedoucí odboru dopravy na šestce Dana Charvátová. Ještě před měsícem se uvažovalo o tom, že konečné budou v Technické ulici a ulici gen. Píky. To se ukázalo jako neproveditelné, protože autobus se Technickou ulicí neprotáhne. V ulici gen. Píky zase Praha 6 nepřipustila uvolnění vozovky a zamezení parkování.
Autobusy z města
Provizorní stanice budou fungovat minimálně dva roky po dobu výstavby tunelu městského okruhu. Radnice Prahy 6 však plánuje, že se do centra Dejvic a na Hradčanskou již zpátky nevrátí. Provizorní autobusový terminál pro příměstské autobusy by měl vyrůst na Veleslavíně. V místech, kde by se v budoucnu měla potkávat stanice metra i zastávka modernizované Buštěhradské dráhy. Až za dalších pár let postoupí stavba metra na Dlouhou míli, skončí příměstské autobusy na hranici Prahy 6 a cestující se do centra budou vydávat metrem nebo vlakem.
Zastávky z Hradčanské se přemístí koncem června, budou na různých místech.