Loňský rok začal v Praze 6 nelichotivou statistikou na silnicích. V lednu a v únoru na nejrušnějších ulicích Patočkově a Evropské zemřeli dva lidé. Radnice Prahy 6 začala okamžitě jednat. Zdá se, že vynaložení desítek milionů korun na řadu bezpečnostních opatření se vyplatilo.
Doprava a s ní spojená bezpečnost účastníků silničního provozu byla v Praze 6 ústředním tématem celého uplynulého roku. Důvodem byla takřka hrozivá statistika na dvou nejnebezpečnějších ulicích Prahy 6 – Evropské a Patočkově. Od roku 2005 do 2007 na těchto dvou ulicích zemřelo při nehodách 16 lidí a většinou se jednalo o srážku automobilu či motocyklu s chodcem. Radnice Prahy 6 proto sáhla k radikálnímu řešení a ve spolupráci s magistrátním odborem dopravy a policií připravila sadu opatření, která zvýšila bezpečnost chodců na nejrizikovějších místech obou ulic.
„Změny se dotkly prakticky každé křižovatky Evropské a Patočkově, ale také na Bělohorské. Nechci to zakřiknout, ale věřím, že i díky realizovaným opatřením nedošlo letos na těchto ulicích k žádné smrtelné dopravní nehodě,“ domnívá se starosta Tomáš Chalupa a dodává, že k tomu snad přispěla i loňská bezpečnostní kampaň „Dejte přednost životu“.
Řidiči dnes mohou zaznamenat více než desítku speciálních brzdných nástřiků Rocbinda, které zkracují brzdnou dráhu vozidel a jsou umístěné před přechody pro chodce, došlo k zintenzivnění veřejného osvětlení v okolí křižovatek, rozšíření tramvajových ostrůvků na Evropské ulici v zastávkách Na Červeném vrchu, na stanici Dejvická a na Bělohorské stanici v zastávce Říčanova a současně s tím zde byla instalována nová celovýplňová zábradlí. „Jsem za to opravdu vděčná. Syn jezdí do školy sám a zastávka je mnohem bezpečnější, zvlášť když je plná lidí. Tolik se o něj nebojím,“ říká paní Čeláková z Červeného Vrchu. „Navíc oceňuji i přítomnost městských strážníků u přechodu před školou. Myslím, že nejen na řidiče, ale i na děti to působí výchovně,“ dodává. Rozšíření dalších tramvajových ostrůvků připravuje dopravní podnik k realizaci na letošní rok. Městská část je ochotna se na akci finančně podílet dvaceti procenty.
Na Patočkově ulici během roku přibyla nová světelná signalizace. Zároveň neustále na vybraných úsecích probíhá bodové i průběžné měření rychlosti. Výrazně se tak zklidnila doprava na Evropské ulici na úrovni Vlastiny směrem do centra, kde dodržování padesátikilometrové rychlosti sledují kamery na stometrovém úseku. Totéž je na Bílé hoře. Výhledově by podobné měření mělo být instalováno v Patočkově ulici.
„Všechna tato opatření mají zabránit střetu chodce s autem. To je pro nás hlavní priorita,“ doplnil starosta Chalupa.
Letos se snaha o větší bezpečnost silničního provozu na ulicích Evropská a Patočkova završí výstavbou dalších dvou světelných signalizací na Evropské u zastávky Nová Šárka (sídliště Dědina) a v křižovatce s ulicí Vlastina (za McDonaldem). A do června tohoto roku budou mít další přechody pro chodce v těchto ulicích instalována světelná zařízení reagující na příchod chodce k přechodu.
Tři problematické lokality – úsek od tramvajové zastávky Červený vrch po křižovatku Evropská – Alžírská, úsek od křižovatky Evropská – Libocká po křižovatku Evropská – Vlastina a lokalita v okolí zastávky MHD Vypich byly nově zpracovány k dopravnímu řešení Ústavem dopravního inženýrství Praha a výsledky předány příslušným investorům, tj. Dopravnímu podniku a firmě Eltodo. S největší pravděpodobností bude řešením zúžení jízdních pruhů, rozšíření zastávek nebo jejich malé posunutí do bezpečnějšího místa.
Všechna realizovaná opatření stála zhruba 20 milionů korun. Většinu této částky hradilo hlavní město Praha, šestková radnice zaplatila dvacet procent nákladů.
Nejfrekventovanější zastávka na Evropské má zábradlí a rozšířenou refýž. Zúžila se vozovka o část jednoho pruhu.