Nejvyšší správní soud (NSS) zrušil na konci října jednu ze schválených změn územního plánu Prahy. V tisku se následně objevily informace o tom, že je vážně ohrožena stavba Pražského okruhu, který má ve variantě „J“ vést z Ruzyně přes Suchdol do Březiněvsi.
Například podle prvních informací ČTK došlo rozhodnutím soudu ke zrušení části územního plánu Prahy a dokumentace ke stavbě Pražského okruhu tak není v souladu s územním plánem. Soud ve skutečnosti zrušil tzv. Změnu 1000/100, která podle zadání neřešila nové vymezení a uspořádání území. „Nejde v žádném případě o změnu celkové urbanistické koncepce,“ píše se v odůvodnění zadání Změny 1000, kterou schválil magistrát. „Je třeba podrobně posoudit, co vlastně soud zrušil,“ říká koordinátorka strategického rozvoje Jaroslava Trnková (ČSSD), která se na radnici stavbou zabývá. Praha 6 totiž trasu „J“ dlouhodobě podporuje, neboť by výrazně odlehčila provozu v městské části a zejména ulicím, které fungují jako tranzitní pro auta projíždějící Prahou. NSS zrušil změnu k územnímu plánu, která měla podle odůvodnění „zjednodušit a zpřehlednit výkresovou část a změnit výklad regulativ tak, aby byl srozumitelnější“. Soud však rozhodl, že magistrát nesprávně vymezil návrh změny územního plánu, takže lidé přesně nevěděli, čeho se navrhovaná změna územního plánu týká. Námitky k soudu podali suchdolská radnice a několik občanů.
Zdržení – jak dlouhé?
Verdikt NSS neznamená, že varianta
Pražského okruhu přes Suchdol je pohřbena. Dojde však ke zdržení, a to v řádu
několika měsíců. „Rozhodně vyvolá minimálně prodlevu nutnou na vypracování
podkladů k odvolání proti tomuto rozhodnutí,“ říká za investora stavby,
Ředitelství silnic a dálnic, jeho tisková mluvčí Martina Vápeníková. „Dá se
předpokládat i prodloužení doby rozhodování nadřízených orgánů,“ dodala. Podle
ní však soudní tahanice nemají zdroj ani tak v špatné přípravě územního
rozhodování, jak v tom, že jedinci vedení lokálními zájmy zneužívají legislativu
chránící práva jednotlivců.
„Pro nás je rozhodnutí soudu úlevou. Znamená to, že se v několika příštích letech okruh stavět nebude,“ uvedl pro MF Dnes starosta Suchdola Petr Hejl, jehož radnice se na soud obrátila. „Ta stavba je škodlivá k životnímu prostředí a my měli námitky proti tomu, že úředníci nevzali v potaz fakt, že se kousek od dálnice má stavět navíc nová přistávací dráha letiště,“ vysvětloval Hejl. Požaduje, aby se obě stavby znovu posoudily z hlediska vlivu na životní prostředí.
V současné době trasa J Pražského okruhu zůstává zakotvena v severozápadním sektoru územního plánu Prahy z roku 2000. „Územní rozhodnutí vydané v letošním roce je nutno uvést do souladu s faktem, že Změna 1000 byla zrušena,“ říká Trnková. Změna 1000 měla formálně sjednotit označení ploch s územním plánem.
Radnice Prahy 6 nad rozhodnutím soudu kroutí hlavou. „I kdyby došlo k jedinému dni zdržení výstavby okruhu, pak to považuji za ničemnost. Každý, kdo zná dopravní situaci na severozápadě Prahy, musí vědět, že jakékoli posunutí je neúnosným a nezodpovědným hazardem s kvalitou života stovek tisíc obyvatel města,“ komentoval to starosta Tomáš Chalupa (ODS).
Rozhodnutí soudu naopak uvítala Strana zelených. „Jsme s rozsudkem spokojeni, protože jsme hlasovali proti Změně 1000. Ukázalo se, že nešlo jen o formální nedostatky, ale i věcné chyby,“ řekla zastupitelka Prahy 6 a zároveň hlavního města Petra Kolínská. „Čas, který se tak neplánovaně získal, je nutné využít k tomu, aby se posoudily další možné trasy jako alternativy k variantě přes Suchdol,“ dodává.
Tisková mluvčí ŘSD Vápeníková k tomu sděluje, že v současné době neexistuje žádná jiná připravovaná varianta, která by byla v souladu s územním plánem hl.m. Prahy a současně Středočeského kraje, a jeho další změny by byly dlouhodobým procesem. „Jinými slovy, nebude-li realizována varianta pod Suchdolem, nebude řadu let realizována žádná, se všemi negativními dopady na stovky tisíc obyvatel Prahy a celého regionu,“ říká Vápeníková.
Pro stavbu varianty „J“ přes Suchdol hovoří nezávislá srovnávací studie, kterou nechalo vloni vypracovat Ministerstvo dopravy, aby ověřilo správnost vedení Pražského okruhu. Závěry studie společnosti CityPlan doporučují pro realizaci suchdolskou variantu. Zastupitelka Kolínská naopak tvrdí, že existuje oponentní studie (spol. MAtt MacDonald), podle které tyto závěry nejsou tak jednoznačné. „Varianta J vede přes celé území Suchdola pod úrovní terénu, v tunelu. Dlouhodobé obstrukce vedené proti této variantě ze strany suchdolské radnice i zelených jsou z tohoto hlediska nepochopitelné,“ říká Trnková.
Sociální demokraté z Prahy 6 jsou pro „J“
Klub
zastupitelů Prahy 6 zvolených za ČSSD trvá na řešení Pražského okruhu ve stopě
varianty J. Toto prohlášení vydali zastupitelé v reakci na některé výroky
středočeského hejtmana D. Ratha. „Výroky proti této variantě v této fázi
projekční připravenosti považujeme za nekompetentní a dlouhodobě ohrožující
životní prostředí nejen občanů Prahy 6,“ píše se v prohlášení.
Jižní varianta: Z Ruzyně kolem Nebušic, Lysolají, tunelem pod Suchdolem, přes Vltavu, do Ďáblic, kde by se napojila na dálnici D8. Natáhne i pražskou dopravu, čímž uleví městským silnicím. Počítalo se s ní již ve 20. letech. Je již schválená a mohla by se začít brzy stavět. Souhlasí s ní Středočeský kraj, magistrát, ministerstvo dopravy i většina pražských radnic. Proti jsou Suchdol, Lysolaje a Dol. Chabry.
Severní varianta: Z dálnice R7 kolem Tuchoměřic, Velkých Přílep a Klecan. Tam by se napojila na dálnici D8. Není v projektové přípravě.