Městská část nechala upravit další přechody kvůli bezpečnosti

Praha 6 má další čtyři upravené přechody, na kterých by měli být chodci ve větším bezpečí. Dva z nich – v ulicích Šárecká na Hanspaulce a Ankarská na Větrníku jsou ošetřeny systémem, který je v Praze naprostou novinkou. Ani sebelepší bezpečnostní prvky však nedokáží zabránit tragédii, pokud se po silnici řítí bezohledný řidič, nebo když chodec do vozovky vstoupí těsně před projíždějící vozidlo.

V hlavní roli řidič

V polovině října se tragická nehoda stala v Patočkově ulici u břevnovského kláštera. Motorkář přímo na přechodu srazil sedmileté dítě, které přecházelo s matkou a sourozencem. Do ulice vstoupili až poté, co jim dal přednost řidič auta. Motorkář se řítil podle svědků stovkou v druhém pruhu. „Je hrozné, že se to stalo. Navíc pár dní poté, co se nám po letech jednání konečně podařilo prosadit, aby byl na tomto přechodu umístěn semafor,“ říká místostarostka Jaroslava Trnková. Světelné signalizace na silnici, kterou má ve správě magistrát, se Praha 6 opakovaně dožadovala od roku 2001. Přechod totiž patří mezi nejnebezpečnější v městské části a nehody v jeho okolí jsou velmi časté. Po povodních na semafor bohužel nezbyly peníze. Instalován bude až na počátku roku 2007.

„Všichni víme, že zavádění bezpečných přechodů řešit situaci pomáhá, ale gaunerství na ulicích to bohužel nezabrání,“ říká k tomu starosta Tomáš Chalupa. Třiadvacet přechodů v Praze 6 hlídají strážníci a řada z nich má nové bezpečnostní prvky. Praha 6 v tomto směru patří mezi experimentátory a nebojí se vyzkoušet novinky, které pomohou bezpečnějšímu provozu. „Šílenství některých řidičů se ale ani tak neodstraní. Chodci musí být vždy opatrní, zejména při přecházení čtyřproudé vozovky.“ podotýká Chalupa, který požádal policii i městské strážníky o zvýšení dozoru u přechodů.
 

Barevné pruhy brání smyku

Před přechodem v Šárecké a v Ankarské jsou 20 metrů dlouhé barevné plochy ze zvláštní drti, která povrch vozovky zdrsní a má výrazné protismykové účinky. „Novou technologii Rocbinda jsme použili v místech, která jsou dlouhodobě známa jako nebezpečná pro pěší a zejména pro děti,“ vysvětlil starosta. Podle měření radarem Šáreckou ulicí projede v pracovní den v jednom směru kolem 130 vozidel za hodinu, z toho čtvrtina vyšší než povolenou rychlostí.

Instalace barevných ploch stála radnici 360 tisíc korun. Podle starosty se Rocbinda vyplatí: „Systém zkracuje brzdnou dráhu za mokra o třicet procent, tím se zvýší bezpečnost všech účastníků provozu.“

„Pokud se nám osvědčí, upravíme takto další přechody,“ doplňuje místostarostka Trnková. Již nyní jsou slyšet pozitivní ohlasy na úpravu v Ankarské směrem k Vypichu. Přechod často využívají děti k cestě do školy nebo lidé cestou do obchodu.

Přechody svítí a blikají

V ulici Jugoslávských partyzánů jsou dva shora přisvětlené přechody. K tomu navíc opatřené technologií jako jeden ruzyňský. Ve vozovce jsou zapuštěné LED diody, které za šera svítí. U přechodu je navíc instalován detektor, který světélka rozbliká ve chvíli, kdy se chodec blíží k vozovce. Jeden přechod je u křižovatky s Čínskou, druhý u Delvity. Na oba byly časté stížnosti, že jsou nebezpečné. „Zvlášť u Delvity má úprava své důvody, obchod má otevřeno do tří hodin do rána,“ zdůvodnil výběr míst starosta. Přisvětlení hradil prostřednictvím magistrátu BESIP v rámci bezpečnostních programů, instalaci světýlek doplatila městská část. Účet za oba přechody činil milion tři sta tisíc korun. Podobnou úpravy bude mít brzy i přechody u střešovické vozovny a v Patočkově.


Červené pruhy před zebrou U Matěje zkracují brzdnou dráhu a brání smyku.



Nebezpečný přechod si vybral svou daň. Tragickou nehodu připomíná pomníček.