Statistika Ústavu dopravního inženýrství HMP mluví jasnou řečí čísel. V Praze je na 1000 obyvatel 555 osobních vozidel (r. 2002), což je oproti roku 1990 dvojnásobek, proti r. 1971 4,5 násobek a proti r. 1937 dokonce 18 násobek.
Přetížení komunikační sítě nemá již bodový, nýbrž plošný charakter. Do širší
oblasti centra města (centrálního koridoru) vjíždělo v r. 2002 295 tisíc
vozidel, z toho 280 tisíc osobních (od 6 do 22 hod.) denně (prostor Petřín –
Letná – Riegrovy sady – Vyšehrad). Do Prahy z okolí přijíždělo 200 tisíc
vozidel, z toho 170 tisíc osobních. Řešením jistě není další budování radiál
směrem do centra, ale vytváření podmínek pro redukci tohoto přetížení, a sice
budováním P + R (K + R) s autobusovými nádražími na okrajích Prahy. K nim pak
vyvést páteřní systémy MHD, aby řidiči a cestující autobusů měli možnost tyto
prostředky využívat.
V západním koridoru je proto velmi aktuální prodloužit trasu metra A z Dejvické
na Dlouhou míli a letiště Ruzyně, z Hradčanské vyvést trasu metra přes
Pohořelec, Patočkovou ulicí na Vypich a Motol. Tím vyrovnat alespoň částečně
počty linek zde s východním koridorem, kde již tři koncové stanice jsou (Skalka,
Černý most a Háje) a čtvrtá je v pokročilé výstavbě na Letňany. Západním směrem
je pouze jedna, a to do Zličína, kde plně funguje autobusové nádraží a P + R.
Navíc je zde dobrá praxe s využíváním expres airport BUS 100 letiště Ruzyně,
který dopravuje cestující v tangenciálním směru do stanice metra Zličín (za 14
minut) a umožňuje snadné dosažení kombinovaných dopravních center jak
Smíchovského nádraží (železnice, metro, bus, tram), tak autobusového nádraží
Florenc (bus – meziměstský i městský, metro, tram).
Připomeňme si v této souvislosti původní Křižíkův záměr vytvořit v Praze okružní
dráhu (1895). Dal by se výhledově realizovat formou zárodku okružní trasy metra
ze Zličína na letiště a do Suchdola. Vznikla by tak analogie k existujícím
železničním a vznikajícím silničním okruhům.
Prodloužením tras metra by byly také naplňovány zásady 6. akčního programu EU o
principu solidarity požadující vyvážený rozvoj všech regionů. Tyto zásady dále
uvádějí potřebu větší zodpovědnosti veřejnosti za stav životního prostředí a
jejího podílu na rozhodování. Občanské sdružení na podporu prodloužení metra z
Dejvic má na 15 tisíc stoupenců, je plně podporováno vedením m. č. praha 6 a
nyní svitla naděje, že i magistrát vidí velký dluh v prodloužení metra trasy A a
plánuje zahájit projednávání změny územního plánu…
Lze tedy konstatovat, že se občané zřejmě dočkají, že budou konečně vyslyšeny
vitální tužby lidí, kteří jezdí do práce prostředky MHD a musejí využívat
přestupy z tramvají, autobusů MHD i dálkových, aby mohli vstoupit do metra na
Dejvické, která je nejzatíženější koncovou stanicí v Praze.
Â